Algemene vragen meterkast installatie

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoi,

wij gaan een nieuwe elektra-installatie aanleggen na een verbouwing van het huis.
Het "ontwerp" is inmiddels bekeken door een installateur.

Nu had ik nog enkele vragen m.b.t. de meterkast. Hopelijk kunnen jullie daarbij helpen.

Hoeveel groepen kunnen op een aarlekschakelaar worden aangesloten? (ik dacht 4, maar ik heb ook 3 gehoord).

Ik had begrepen dat de gehele installatie in twee stappen uit te schakelen moet zijn. Klopt dit? Aangezien we een krachtstroomgroep naast de 'gewone' groepen hebben, betekent dit dat er slechts 1 aardlekschakelaar naast deze krachtgroep kan zonder dat het nodig is een hoofdschakelaar aan te schaffen.
Nu begreep ik dat alamats niet 'meetellen' bij de twee stappen. Is het dan een goed idee om een aardlekschakelaar (met een maximum aantal groepen 3-4) en daarnaast alamats te gebruiken?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik zou, als je toch een nieuwe goepenkast moet plaatsen, iedere groep een automaat met geïntegreerde aardlekbeveiliging geven, dus niet 4 groepen op één aardlekschakelaar.
Sterkte ermee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de info!

Het is inderdaad best een idee om alleen alamats te gebruiken. Zeker vanwege het hogere comfort.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
N 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan