Berging bouwen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Ik heb een aantal DHZ vragen waarop ik antwoorden zoek, hopelijk kan ik ze hier vinden ?

Het heeft betrekking op een berging die ik wil bouwen, 2 (stenen) muren zijn al aanwezig...ik hoef dus allen twee muren en een dak en klaar ben ik...echter mijn vragen:

1. Fundering, wat voor fundering moet ik maken ?
2. Ik weet nog niet of ik een tegel vloer erin leg (makkelijker?) of een vloer ga storten, maar moet ik dit (storten) dan als onderdeel van de fundering doen, of pas als de muren staan ?
3. Het is in een tuin met zwart zand, moet ik dit nog afgraven voor de fundering en dit eerst door opvul/geel
zand vervangen ?
4. Ik wil in de berging ook mijn DHZ materiaal kunnen opbergen zonder dat deze spullen gaan roesten...is een enkel steens muur genoeg of moet ik per se een spouw hebben maw dit heeft dus betrekking op evt. vocht problem ?

Voorlopig zal ik het bij deze vragen houden, ik hoop dat een mede-klusser mij antwoorden hierop kan geven...

Gr.
Alfred.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Ik heb een aantal DHZ vragen waarop ik antwoorden zoek, hopelijk kan ik ze hier vinden ?
-Zie beneden.

Het heeft betrekking op een berging die ik wil bouwen, 2 (stenen) muren zijn al aanwezig...ik hoef dus allen twee muren en een dak en klaar ben ik...echter mijn vragen:

1. Fundering, wat voor fundering moet ik maken ?
-Hangt af van ej grond en bodem, uitgaande van gele grond kun je een geultje graven van 60 cm diep en deze volstorten, daarop metselen.

2. Ik weet nog niet of ik een tegel vloer erin leg (makkelijker?) of een vloer ga storten, maar moet ik dit (storten) dan als onderdeel van de fundering doen, of pas als de muren staan ?
-Kan beide maar als er al twee muren staan kun je dit beter later doen.

3. Het is in een tuin met zwart zand, moet ik dit nog afgraven voor de fundering en dit eerst door opvul/geel
zand vervangen ?
-Afgraven totdat je op gele grond uitkomt, heb je geen gele grond dan moet je of dieper graven en opvullen met geel zand of palen slaan en daarop een fundering storten.

4. Ik wil in de berging ook mijn DHZ materiaal kunnen opbergen zonder dat deze spullen gaan roesten...is een enkel steens muur genoeg of moet ik per se een spouw hebben maw dit heeft dus betrekking op evt. vocht problem ?
-Mijn ervaring is dat een enkelsteens berging altijd vochtig is, dus beter is een spouwmuur.

Voorlopig zal ik het bij deze vragen houden, ik hoop dat een mede-klusser mij antwoorden hierop kan geven...

Gr.
Tjeerd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
1. Fundering, wat voor fundering moet ik maken ?
Wanneer je het goedkoop wilt houden gebruik je gewoon grindtegels 60-40 die je vaak voor nop kunt ophalen.
2. Ik weet nog niet of ik een tegel vloer erin leg (makkelijker?) of een vloer ga storten, maar moet ik dit (storten) dan als onderdeel van de fundering doen, of pas als de muren staan ?
Dat storten kan later.

3. Het is in een tuin met zwart zand, moet ik dit nog afgraven voor de fundering en dit eerst door opvul/geel
zand vervangen ?
Ja, maar het ligt eraan hoe diep je op vaste grond zit.
4. Ik wil in de berging ook mijn DHZ materiaal kunnen opbergen zonder dat deze spullen gaan roesten...is een enkel steens muur genoeg of moet ik per se een spouw hebben maw dit heeft dus betrekking op evt. vocht problem ?

Een spouw is absoluut beter, maar dan moet je ook je dak isoleren, dubbel glas plaatsen anders schiet je er niet zo veel mee op. De kosten gaan hierdoor wel omhoog en hoe zit het die twee andere muren die er al staan?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Bedankt voor je antwoord (...ook die andere klusser trouwens ;)).

Hmm, een fundering van grindtegels ? Is dit wel stabiel ? Iemand anders had het namelijk over een geul tot je geel zand raakt en tot 60 cm en deze volstorten (60 cm lijkt mij vrij diep)...ik ben vergeten te vragen of je dit ook moet wapenen ?

Mbt jouw opmerking over isoleren, als ik het goed begrijp zal ik het vocht slecht buiten kunnen houden met slechts alleen spouwmuur. Wat die andere twee muren betreft, dit zijn twee halfsteens enkele muren. Ik was dus van plan om de binnenmuur hier 'tegen' aan te zetten met een spouw van 5 cm.

Gr.
Alfred.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan