C.V.

  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste 'allen'

Ik heb een HR ketel en telkens als deze aanslaat, lijkt het wel of zich onder de vloer 2 spechten bevinden.

Nou begint het 'getik' in de gang en verspreid zich door naar de eet- en slaapkamer (niet in de woon en 'hobby' kamer, mijn huis ligt in de breedte en bestaat uit een lange gang met 4 kamers ervoor/ernaast).

Zodra ik deze radiatoren uitdraai (eet- en slaapkamer) wordt het getik heviger in de gang.

De buizen zijn tegen de bind geklemd met van die grijze rubbers.

Ik heb een houten vloer (vloerdelen met daarop hardboard en tapijt)

Heeft er iemand suggesties voor mij?

A.v.b.

Groeten,
Marvin
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Marvin,

Het tikken wordt waarschijnlijk veroorzaakt door uitzetting van de leidingen tijdens het opwarmen,mogelijk door te strakke beugels . Om e.e.a. te
controleren de beugels losser draaien of met een beetje olie of b.v een afwasmiddel de beugels te smeren.
ook de doorvoeringen door plafonds en
vloeren smeren.

Een hr ketel kan door een z.g modulerende thermostaat gestuurd worden
i.pl.v.eeen aan/uitthermostaat en wordt voorkomen dat er grote temperatuurverschillen optreden en mogelijk is dan het probleem opgelost.
De modulerende thermostaat moet wel
van het zelfde fabrikaat zijn als de ketel.

groeten

klarenbeek
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Het getik is het uitzetten van de cv leidingen. Bij het opwarmen zetten de leidingen uit, de leidingen moeten dus altijd zo gemonteerd zijn dat dit ook mogelijk is. Op plaatsen waar de leidingen door een vloer of muur gaan moet het gat groter zijn als de leidingdiameter. Nooit een leiding strak door een doorvoer aanleggen. Verder mag een leiding niet vast op de ondergrond worden geplaatst, maar met de juiste beugels. Doe je dit niet dan werkt bv je houten vloer als klankbord. Als een leiding erg lang is zou je er zelfs een S-bocht in moeten maken zodat de leiding daar kan uitzetten en dus niet in de lengte.
Je moet dus kritisch bekijken of je de leidigen op een andere manier kunt monteren, of evt. losser in de beugels hangen. Een andere manier wat zou kunnen helpen is om er voor te zorgen dat het cv water minder snel opwarmd. Dit kun je bereiken door de cv regeling anders in te stellen of aan te passen. Draai ook zoveel mogelijk radiatoren open. Hierdoor zetten de leidingen geleidelijk uit en het tikken wordt minder of verdwijnt.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
De diagnose van mijn voorgangers deel ik. Alleen denk ik dat het aanpassen van de ophanging van de leidingen ivm onbereikbaarheid niet zo eenvoudig is.
De opmerking over het laten moduleren van de ketel is eenvoudiger te realiseren.
Zelf heb ik de ervaring met een HR-ketel, die goed instelbaar is.
De fabrieksinstelling was zodanig dat bij warmtevraag van de thermostaat de ketel op maximaal vermogen begon te branden met als gevolg een veel te hoge watertemperatuur en in jouw situatie het getik door het langer worden van de leidingen.
Door in het voor en naseizoen het ketelvermogen te begrenzen tot 30% en de max. watertemperatuur ook lager in te stellen (bv 40 gr)werd dit al veel beter.
Als je het huis niet warm krijgt moet je het vermogen en de temperatuur weer wat hoger instellen.
Mogelijk is de ketel al voorzien van een OpenTherm protocol. Als je dan een kamerthermostaat koopt die ook dat protocol kent bv. de chronotherm modulation van Honywell wordt samen met een buitenthermostaat het handmatig instellen overbodig.
Je maakt dan maximaal gebruik van de mogelijkheden van de HR ketel, stookt zo voordelig mogelijk (doordat de thermostaat de benodigde (lage) ketelwatertemperatuur berekent, waardoor je maximaal gebruik maakt van het condenseren van het vocht in de verbrandingsgassen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan