dimmer aansluiten

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
in de huiskamer van mijn nieuwe huis is een dimmer geinstalleerd, maar als ik de lamp aansluit op de blauwe en bruine draad aansluit, gaat deze alleen aan en uit en kan ik dus niet varieren in lichtsterkte. Moet ik andere kleur draden aansluiten en zo ja, welke? Keuze uit groen/geel, bruin en blauw.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi,

normaal gesproken moet een lamp op een blauwe en een zwarte draad zitten. De dimmer zelf heeft als voeding bruin en blauw nodig. Zwart is bij de dimmer de uitgaande draad die de lamp aanstuurt.

Als je de lamp op de blauwe en de bruine aansluit is hij als het goed is altijd aan. Onafhankelijk van de stand van de schakeaar of dimmer, hier staat immers altijd 220v op. Anders is er iets mis met de kleuren.

Geel/Groen is altijd aarde en bij een dimmer met een lamp in de huiskamer kun je die vergeten.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
bij gebrek aan "zwart"schakeldraad willen electro monteurs nog wel eens aarde draad "groen/geel"gebruiken. je moet evn met een spanningszoeker de draden afgaan, en anders naar je aannemer cq project ontwikkelaar gaan want dan hebben ze de dimmer gewoon niet goed aangesloten.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Een dimmer werkt net als een schakelaar op de dimmer moet je een bruine draad hebben en een zwarte de bruine is de fase de zwarte is de schakel draad/dim draad kijk even of er een draad van de dimmer naar het aansluitpunt loopt dit kun je controleren door zachtjes te trekken.

Succes

Ps:misschien is de dimmer wel kapot ?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan