Draden en zekering worden warm

  • #1
A

Anonymous

Guest
Een vraagje. Mijn keuken en washok zitten op een groep. Als er veel aan staat worden de draden en zekering warm.
Nu wil ik dit splitsen in twee groepen.
Is het verstandig een dikkere draad te gebruiken voor de wasser en droger.
Zo ja waar kan je die krijgen, bij de bouwmarkt is alles 2,5 mm. In de meterkast heeft de gemeente een veel dikkere draad naar de stoppenkast gevoerd.Vogens mij geeft een dikkere draad minder weerstand en dus minder hitte. dank voor jullie reacties.Eric
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Eric,

Het is niet nodig om dikkere draden te leggen. De draden zijn geschikt om 16A te verdragen.

Je moet alleen op de volgende dingen letten!

Zware vermogens afnemers moet je altijd op een aparte groep aansluiten. Onder deze afnemers vallen wasmachine's, drogers, elektrische kachels, airco's, magnetrons, vaatwassers, close in boilers, en ga zo maar door. De meeste van dit soort apparaten 10 to 16 Ampere op. Als je wilt weten hoeveel het Ampere het apparaat opneemt, moet je het vermogen (Watt) delen door de spanning (230Vac).

Het is tegenwoordig verplicht alle afgaande groepen achter aardlekschakelaars van 30mA te beveiligen. Achter een aardlek mogen maar vier groepen aangesloten zijn. Ook moet je er voor zorgen dat de verlichting in je woonhuis over twee aardlekschakelaars verdeeld zijn.

Houd ook rekening met de gemeente zekering. Voor een normaal rijtjes huis is dat 25A. Dit kun je bij je stroom leverancier eventueel navragen( of bekijk je afrekeningen). Je moet dus nooit over de totale waarde van deze zekering heengaan. Je mag voor een woonhuis rekening houden met een gelijktijdigheidsfaktor van 0,7. Dus het totale vermogen neem je maal 0,7.

Als je aparte groepen gaat plaatsen, ga dan daarna rechtstreeks vanuit je groep naar de grote vermogens afnemers en maak geen aftakkingen.


Succes met het uitbreiden van je groepen kast en werk altijd spanningsloos!!!
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor deze zeer nuttige informatie.
Groet eric
 
Thread starter Similar threads Replies Date
F 0
C 0
S 1
S 1
K 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan