Fundering verankeren of juist niet ?

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo Klussers,

Ik heb nu zelf even een vraag.

Ik ben een uitbouw van onze woning aan het voorbereiden,hierbij loop ik tegen de volgende vraag aan:

Als je een uitbouw zet heb je twee mogelijkheden om de oud en nieuwbouw samen te voegen, namelijk:

1-Boor muurankers in de zowel de fundering als de muren en zorg ervoor dat de oude en de nieuwe muren/fundering aan elkaar vast komt te zitten.

2-Hou tussen de oude en nieuwe muur een dilitatie voeg en spuit deze later vol met een kit.

Mijn vraag is nu voor welke keuze ik moet kiezen, wat is de reden om te kiezen voor het ene of het andere ?, wat is het beste en wat is het verschil door de jaren heen (scheuren/verzakkingen).
Ik krijg van diverse mensen te horen dat ik alles aan elkaar moet zetten en van andere weer dat het juist los moet staan, ze kunnen het alleen niet toelichten waarom !

Weet een van jullie wat de beste oplossing is, nog belangrijker wat is hiervoor de reden ???

Alvast bedankt,
Tjeerd.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste tjeers

De enige reden wanneeer je de boel aan elkaar kan verankeren is als het nieuwe en het oude deel op de zelfde manier gefundeerd zijn dat wil zeggen zodanig dat beide delen eventeueel de zelfde zetting kunnen krijgen
Is het fundering op staal dan zal het deel wat al lang staat niet verder zakken (nagenoeg) mar het deel wat je er tegen aanzet zal zonder grond verbetering(verdichting) binnen 1 jaar 80 % van zijn zetting bereikt hebben .
Nu hangt het natuurlijk af van de stabiliteit van de ondergrond of er daadwerkeijk verschil in zetting gaat optreden In dat geval is het los (gedillateerd bouwen) de beste optie
Worden beide delenop Stuit gefundeerd dan is het prima om beide delen aan elkaar te verankeren
Ik hoop dat je hier iets an hebt

Markloes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Markloes,

Bedankt vast voor je reactie op mijn vraag.

Ik denk dat het oude gedeelte zich niet zo veel meer zal zetten gezien deze er al zo'n 70 jaar staat.
We hebben vrijwel direct gele grond onder het oppervlakte zitten, dit zou opzich niet zo veel meer moeten werken als je er iets opzet, ik denk ook niet dat verdere verdichting iets uithaalt.
Ik zou het liefst alles aan alkaar verankeren (dit is sneller en goedkoper) maar ik wil niet het risico lopen dat er later diverse scheuren in het oude gebouw gaan ontstaan.

Wat zou jij voor advies geven ?

Tjeerd.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
maak even een schets van wat je wilt aanbouwen en fax die naar t .a.v. Mark

Vraag ik even aan onze constructeur om een seriues gratis hahahaha advies ok?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hallo Mark,

Kijk dat is nog eens een goed aanbod !!, Ik heb een tijdelijke tekening, deze geeft wel een goede indruk van wat oud en nieuw is/moet worden.
Voor de plafonds wil ik gebruik maken van kanaalplaten, de fundering ben ik nog niet uit, dit zal een ring of een plaat fundering worden. Ik verwacht dat het een ring wordt, dit vanwege ik graag een kruipruimte wil hebben.

Alvast bedankt.

Tjeerd.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hoi Tjeerd,

Wat jij wil gaan doen, heb ik afgelopen zomer gedaan. De fundering in mijn situatie heb ik op "staal" gezet. De truc hierbij is om de funderings-sleuf niet te diep uit te grave. Met andere woorden dat gele zand van jou ligt daar waarschijnlijk ook al 70 jaar onaangeroerd en heeft zich onder zijn eigen gewicht al gezet! Als je nu de onderkant van de sleuf vlakt afschept, roer je het zand niet om en blijft de zetting in tact. Eventueel onderop tegels leggen van 40x60 waarop je de fundering metselt.

Veel succes, Dinand

Ps ik lees met veel plezier en aandacht jullie tips
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Vast bedankt voor je reactie.

Hoezo heb je jullie uitbouw op staal gezet ?
Heb je wat meer info over wat en hoe jij hebt gedaan ?, kan namelijk nog wel wat info gebruiken !

Tjeerd.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Hoi Worp,

De reden dat wij onze uitbouw op staal hebben gezet, is omdat wij wonen op zandgrond. Alle huizen in het dorp staan direct gemetseld op het zand/ op staal. (Dus zonder palen.) Aangezien onze uitbouw niet al te groot is heb ik deze bouwwijze maar overgenomen.

Als je nog meer info wilt, moet je iets specefieker zijn in wat je wil weten.

Dinand.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Onze woningen zijn ook rechtstreeks op het zand gemetselt, tenminste, op een betonne fundering natuurlijk.
Wat bedoel je precies met op staal, je legt toch geen stale balken onder de grond ?, hoe zit de constructie van jullie fundering dan in elkaar, en hebben jullie die aan de oude fundering vastgezet of juist niet ?
Om wat specifieker te zijn moet ik eerst de beslissing maken of ik nu de oud en nieuwbouw wel of niet aan alkaar vastmaak, dus vandaar de vraag veranderen of juist niet.
Tot die tijd is alles over funderingen welkom.

Alvast bedankt,
Tjeerd.
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
Hoi Tjeerd,

De term 'op staal' betekent dat de fundering op het zand rust en niet 'onderheid' is. Waarom ze dit 'op staal' noemen weet ik niet.

De nieuwe fundering heb ik aan de oude vast gemaakt met zware kozijn ankers. De reden hiervoor is dat drie van de vier buitenmuren al stonden. Te weten de keuken-gevel, de scheidings muur met de buren en de buitenmuur van het schuurtje. De vierde 'muur' is een houten kozijn geworden. De totale uitbouw is drie bij drie bij drie hoog geworden.

Ik heb ervoor gekozen om de nieuwe fundering aan de oude vast te maken. Deze nieuwe fundering had ik immers nodig om de vloer op te laten rusten, alsmede de binnen muren. Omdat de totale gewichtsbelasting niet hoog is, ben ik niet erg bang voor verzakking. Een ander voordeel is dat de oude funderingen al geheel zijn gestabiliseerd en dus niet verder zakken. Dus de nieuwe (gekoppelde) fundering ook niet.

Het wordt een iets ander verhaal als je een uitbouw realiseerd die aan slechts een kant aan een bestaand huis wordt gebouwd. (Dus dat slechts aan een van de vier kanten van de nieuwbouw grenst aan het bestaande huis) Als je de nieuwe fundering koppeld aan de oude, zal deze kant zich niet zetten en de overige drie kanten wel. Met andere woorden de uitbouw zal gaan 'dompen'; aan een kant scheef zakken, met als scharnierpunt de koppeling nieuw-oud.

Verder rest nog de vraag van de dillatatie-voeg. Hoe goed je ook fundeert, er zal na verloop van tijd zeker een verschil van zetting in de funderingen (nieuw/oud)optreden. Hoe miniem dit verschil ook is, als je nieuw en oud rigide aan elkaar hebt gemaakt (bijvoorbeeld nieuwe stenen inhakken in de oude muur) krijg je (grote) schuren in je muur. Metsel je nieuwe muur op en verbind deze met ankers, en de naad die onstaat tussen oud en nieuw opvullen met specie en later afvoegen. Mocht er spanning gaan ontstaan in de muur, dan zal de scheur ontstaan in deze dillatatie-voeg.

Net zoals jij nu, kreeg ik ook verschillende adviezen. Kies hetgene wat jou aanspreekt en waarvan jij uiteindelijk denkt dat het de goede is.

Veel succes, Dinand
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 1
Similar threads
Riolering in fundering

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan