geelband (laagdikte) en mengen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een plafond en een aantal wanden gestukt met Knauff Geelband.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem is (of wordt) als je je niet precies aan de minimale laagdikte van 5 mm. houdt?
Op sommige stukken is de laagdikte bij mij maar 3 mm. (mijn nog gebrekkige techniek). Gaat dat problemen geven? Moet ik er een tweede laag overheen zetten?

Nog tips gevraagd over het mengen:
Als ik een zak van 25 kg wil aanmaken is dat bijna niet goed te doen zonder klontjes (vnl. onderin) te krijgen. Ik doe eerst het water in de cementkuip en daarna in delen de geelband erbij. Ik meng zeker 5 minuten met de boormachine met roerspindel. Wat kan ik beter doen?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Benzine,

Ik heb destijds diverse muren en plafonds gedaan en hier heb ik echt niet overal minimaal 5 mm aangehouden.
Als je aan het rechttrekken bent kan je dat ook bijna niet.
Buiten het feit dat het lastiger wordt om dunnere lagen aan te brengen (korrel grote) ben ik verder geen problemen tegengekomen.
Je moet er wel voor zorgen dat de ondergrond wat betreft het opnemen van water egaal is, bij twijfel, of bij een te grote zuigkracht de muur eerst voorbehandelen.
Een tweede laag is niet aan te bevelen, de kans is dan dat de tweede laag los komt van de eerste laag.
Klontjes,mmm, gewoon blijven doorroeren, eventueel op een hogere snelheid.
Wat voor een boormachine gebruik je ervoor ?

Succes,
Tjeerd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Bedankt Tjeerd!

Ik gebruik gewoon een goede Metabo 750 watt boormachine. Ook
op hogere snelhuis gemixd (op het laatst natuurlijk, anders zit de pleister
al in je haar!)
Ik denk dat het eerder aan de roerspindel ligt. Het is zo'n goedkoop
bouwmarktding. Ik wil wel een betere
maar dan wel een die in de boormachine past. Nog suggesties?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Nog een suggestie !

Als het pleister bij mij begon te klonteren draaide ik meestal de roerspindel zelf goed rond in de bak, al draaiend natuurlijk.
Dus gewoon rondjes draaien met de mixer, als je dit doet zul je zien dat de smurie ook veel sneller gemixed is.
Probeer het maar eens.
Uh, ja , ik heb ook zo'n bouwmarkt ding gehad, toen ik later een iets grotere kocht ging alles nog een stuk beter, dus het maakt wel uit wat voor een mixer het is.

Succes,
Tjeerd.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Je kan zelfs met een goede accuboor goede resultaten krijgen. Als je denkt een dergelijke mixer vaker te gebruiken dan kan je beter een flinke mixer van goede kwaliteit kopen. Niet zo'n lullig vinnetje. Overigens, ook handig bij het behanglijm mixen.

Dunne lagen maakt overigens niet uit. De kans bestaat alleen dat je korrel wat meer de boventoon zal geven.

Succes, Rene
 
Thread starter Similar threads Replies Date
C 1
Similar threads
geelband groenband, welke?

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan