'Geluid' in waterleiding

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Sinds enkele weken heb ik een vervelende 'tik' in de waterleiding zitten. Het lijkt net alsof er om de 30 seconden even water wordt afgetapt en de kraan dicht gedraaid wordt. Het is geen lek (dan had ik het gezien) en de watermeter draait niet door. Wel draait het kleinste metertje af en toe een tikkie terug... Mijn vaste loodgieter kan het probleem niet oplossen! Kent iemand dit probleem? (en een oplossing...)
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Geen wonder! Volgens mij heb je een eenvoudig, maar inderdaad bijna onvindbaar probleem: je WC-reservoir sluit niet helemaal goed.

Dit kun je misschien wel zien door eens in de pot te kijken. Waarschijnlijk zal er continu een straaltje water langs de pot lopen, of zie je een kleine rimpeling aan het wateroppervlak.

Het idee is simpel: het waterniveau in het WC-reservoir daalt en na een half minuutje zal de vlotterkraan open gaan om het water weer bij te vullen. Als het juiste niveau is bereikt valt'ie weer dicht ("Tik!") maar helaas... het water loopt er weer langzaam uit en na een half minuutje begint het spelletje weer!

Waarschijnlijk is je afsluitring vuil (zit een steentje tussen of zo) of gewoon aan vervanging toe.

Succes ermee! Hou je ons op de hoogte?

Koert
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Het kan cavitatie zijn. Een kraan die net niet dicht zit. Bij verwarming hoor je dit soms ook. Water gaat dan onder druk door een klein gaatje waardoor luchtbellen ontstaan. Probeer zodra je het hoort eens een kraan open te draaien of evt. "leertjes" te vervangen
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi. Bedankt voor de eerste reacties. Koert; het WC-probleem was ik reeds na gegaan, maar evengoed nog eens een keer nagekeken! Maar dat is het dus niet. Ik dacht ook aan de close-in boiler, maar die heb ik ook helemaal afgesloten. Ik zal nu inderdaad gaan nakijken of het 'cavitatie' is. Het is trouwens vreemd dat de 'activiteit' 's avonds iets frequenter is dan overdag. (Misschien iets met de waterdruk van buitenaf?) Ik hou jullie op de hoogte!
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Heb je wel een inlaatcombinatie op je warmwatervoorzieningen (boiler/cv) zitten?

Inlaatcombinatie is een combinatie van afsluitkraan, eenwegklep en evt.overdrukventiel.

Je bedoelt geen "waterslag" met die tik(treed op bij snel kraan open en dicht doen, grootste boosdoeners wasmaschine en w=vaatwasser).

Misschien is er iemand met "groene vingers" (=hennepkwekeij met hydro installatie)in de buurt komen wonen? ;)
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hoi allemaal. Geweldig, al die reacties! En die van die buurman met groene vingers: haha! Hij heeft wel een potje op het balkon staan ;) Ik ben ervan overtuigd dat het lucht in de leidingen is. Ik heb kraantjes gecontroleerd, maar die zijn allemaal in orde. Om te kijken of er verschil was, heb ik de hoofdkraan dicht gedraaid en het water uit de leidingen laten lopen (ook met aftapkraantje). Daarna de kranen dicht gelaten (eerst zette ik ze altijd open bij het vullen) en de hoofdkraan weer open gedraaid. En na een tijdje alle kranen weer open gezet. Resultaat: de tikken zijn nu veel minder in frequentie! Maar er zit nog lucht in. Is er wel een feilloze methode om alle lucht bij het vullen eruit te krijgen? Het is namelijk zo dat ik weet dat er enkele dode (of afgesloten) stukken leidingen zijn, waar niets mee gedaan wordt. Kan het zijn dat hier makkelijker lucht inkomt bij het leeglaten en het er weer moeilijker uitkomt? Verder is de situatie dat de warmwatervoorziening niet via de CV gaat. In de keuken zit een close-in boiler (met vervangen 'ventiel') en verder heb ik alleen nog een badgeiser (lekker ouderwets). Vraag me niet of daar een of andere klep/ventiel in zit: ik heb geen flauw idee :-/ Verder kan ik wegens prive-omstandigheden niet altijd even snel reageren op jullie suggesties, maar ik ben al enorm blij met jullie reacties die me al een stuk verder hebben geholpen! (meer dan de loodgieter!).
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
ik heb je verhaal op de voet gevolgd je zou wel eens gelijk kunnen hebben wat betreft de dode stukken leiding je zou eens kunnen proberen om aan het einde van die loze stukken een ontluchtingnippel te plaatsen zodat je echt het hele circuit kunt ontluchten ik denk dat je dan weer een stukje meer zekerheid hebt denk maar eens aan het principe van een rietje waar je je vinger ophoud dat rietje loopt niet leeg laat je hem heel even los en dan weer niet dan heb je een luchtbuffertje
m vr gr suc6
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
hoi allemaal. bedankt voor de tips. van de 2 loze stukken, kan ik er 1 voorzien van een ontluchtingsnippel. het andere uiteinde is dom genoeg dicht getegeld. ik weet nu in ieder geval wat er aan de hand is en hoe ik de boel enigzins kan beïnvloeden.
hartstikke bedankt voor alle reacties!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan