grootte maximaal muuropening in halfsteensmuur

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo Klussers,

Weet een van jullie hoe groot je maximaal een gat mag maken in een halfsteens muur ?
Ik moet een muuropening maken als doorgang naar een kruipruimte, weet alleen niet hoe groot zo'n gat mag worden zonder de muur extra te ondersteunen. Ik verwacht dat een breedte van zo'n anderhalve steen geen probleem hoeft te zijn maar toch, voor je het weet komt de rest van de muur ook naar beneden.

Vast bedankt voor een eventueel antwoord.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Zo groot dat je er net door kan. In de praktijk 65x65 cm. Voorboren of voorzagen met diamantschijf. Hoe steviger de muur in elkaar zit, (dat is hoe meoilijker af te breken hoe meer je kan wagen. Houdt ook rekening met de situatie boven de vloer, bv lokale belasting door deuropening versus doorlopend metselwerk boven het te maken gat. Als je twijfelt betonbalkje boven het gat in de muur werken. Je hele huis staat per slot van rekening op het fundament.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hallo Kluskanjer,

Bedankt voor je reactie.
Het gat moet in het midden van een muur komen, de muur is ongeveer een meter of 3 breed en een metertje of 6 hoog.
Gelukkig heb ik niet zo'n breed achterwerk, dus 65 cm zal niet hoeven. Een cm'tje of 40 leek mij meer als zat.

Bedankt.
Tjeerd Veenstra.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan