Houten vloer over vloerverwarming

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,
Wij hebben een plavuizen vloer met vloerverwarming.
Is het mogelijk om hierover een houten vloer te plaatsen en nog steeds de vloerverwarming te kunnen gebruiken?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik heb er geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat het niet zomaar kan: hout zet immers uit als het warm wordt. Gevolg: het hout gaat 'werken' (krimpen als het koud wordt en weer uitzetten als het warm wordt).

Zojuist heb ik op de site van klusidee gelezen dat het wel mogelijk is:

http://www.klusidee.nl/traditionele-vloerverwarming/

Succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dit is geen probleem mits:

De plavuisen eerst verwijderd worden en de resterende dekvloer glad gemaakt wordt. Eerst alle lijm / cementbed resten afsteken / hakken / slijpen. Als de vloer geen oneffenheden eer heeft (absoluut max 3 mm over volledige oppervlak).

Afhankelijk van de vloer (cement op zand of met kruipruimte) dampremmende folie over de vloer heen.

Dan kan de houten vloer gelegt worden. Het beste is om hier eerst een houten ondervloer te leggen haaks op de leg richting en daaroverheen volledig vast gelegt de echte vloer. Ik raad eker aan het hout NIET bij de bouwmarkt te kopen maar bij een gespecialiseerde parket handel.

Het meeste geschikt over vloerverwarming is een tapis vloer (o.a. het bekende visgraat.) Stroken parket kan maar niet met de standaard toegepaste hout dikte. Deze isoleert de vloer te goed af. De aanbevolen plank dikte is 6 tot max 9 mm.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik zou mijn bestaande houten vloer ook willen leggen op een al vlakke betonnen ondergrond voorzien van vloerverwarming. De planken zijn echter 20 mm dik, en als die nog verlijmd worden op een ondervloer (minimum 6mm??) en folielaag wordt het een aardige isolerende vloer! Zijn er kentallen bekend wat dat betekent voor de stookkosten. Juist een vloerverwarming zorgt voor een 30-40% vermindering van stookkosten t.o.v. traditioneel CV daar de watertemperatuur stukken lager ligt, bij zo'n 45-50 gr.C. Moet je dan de thermostaat wat hoger zetten??? Of krijg je eenvoudig je ruimte niet meer voldoende warm en is het raadzaam een extra radiator neer te zetten.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Ik zou mijn bestaande houten vloer ook willen leggen op een al vlakke betonnen ondergrond voorzien van vloerverwarming. De planken zijn echter 20 mm dik, en als die nog verlijmd worden op een ondervloer (minimum 6mm??) en folielaag wordt het een aardige isolerende vloer! Zijn er kentallen bekend wat dat betekent voor de stookkosten. Juist een vloerverwarming zorgt voor een 30-40% vermindering van stookkosten t.o.v. traditioneel CV daar de watertemperatuur stukken lager ligt, bij zo'n 45-50 gr.C. Moet je dan de thermostaat wat hoger zetten??? Of krijg je eenvoudig je ruimte niet meer voldoende warm en is het raadzaam een extra radiator neer te zetten.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Met planken van 20mm zit je al boven de maximale aanbevolen dikte van de vloer. Het effect hiervan is dat de betonnenplaat wel warm wordt (heet beter gezegt) omdat deze de water temperatuur overneemt omdat de geleiding naar de kamer erg traag is. De stook kosten nemen (theoretisch) niet toe maar de kamer komt zeer traag op temperatuur. Bij een dikta van 15mm is dit ongeveer 1 graad per 2 uur bij een vloertemperatuur van 28 graden. Deze tragere tijd heeft als voordeel dat de warmte gelijdelijker wordt verdeelt en een stabiele temperatuur geeft. Het is aan te bevelen om niet de vloerverwarming 's nachts uit te zetten via een klok thermostaat. Een goede instelling is om een licht verschil van max 1.5 tot 2 graden lager te gaan voor niet langer dan 4 tot 6 uur, anders ben je uiteindelijk toch meer stook kosten kwijt omdat je dan weer de volledige opwarm cycli in moet. Is ook slecht voor de vloer, antike meubels en vooral schilderijen.

Let wel dit is niet geheel gelijk aan de water temperatuur. En moet VOOR leggen worden afgeregelt. Komt de gem temperatuur hier boven dan worden de temperatuur verschillen te groot en is er kans op scheuren van het hout.

Bij de betere (lees gespecialiseerde handel) zijn dunnere planken en stroken te koop waardoor je onder de totale 15 mm komt. De ondervloer kan inderdaad in 5 mm uitgevoert worden met hier op afwerkplanken of stroken van 6 tot 9mm.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ik heb een vervolgvraag. Mijn huis is in 1929 gebouwd en heeft nog de originele vloer van Amerikaans grenen. Deze heb ik gladgeschuurd en in de olie gezet. De vloer is niet geisoleerd. Ik wil nu vanuit de kruipruimte de onderzijde van de vloer isoleren en vraag me af of ik er dan direct verwarming onder kan leggen. De vloer heeft een standaard dikte van 18-20 mm.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Is in principe geen probleem. Onder de houten planken een ruimte overlaten. In deze ruimte komen de slangen van de vloer verwarming te lopen.

Monteer eerst 2 tot 3 lagen piepschuim tegen de randen (tegen de muren dus) De eerst laag beginnen met een heleplaat, de volgende laag met een halveplaat zodat er geen kier tussen blijft. Ook eerst damprdichtefolie tegen de muren. zodat het tussen de muur en de folie niet gaat zweten. Laat een stuk folie over zodat je deze later kunt omslaan.

Eerst tegen de balken rachels monteren op slang afstand (b.v. 30cm.) De slangen komen aan de onderkant van de balken met beugels en voor de andere richting uit aan de BOVEN kant van de rachels met beugels of tieraps.

De eerste slang lengte kan van balk tot balk (buitenlangs beginnen o.v.g.). dan 90 graden de bocht door over de rachels heen en aan het einde gekomen weer een 90 graden bocht en van balk tot balk weer terug, een 90 graden bocht weer van rachel tot rachel. Je komt dan weer bij de eerste lengte slang uit. leg de slang niet 1 slang afstand hier naast maar sla deze over. Hier komt later de retour te lopen. Ook 1 slang afstand bij het na een 90 graden bacht van rachel toto rachel overslaan. Als je nu uiteindelijk in het midden bent aan gekomen een 180 graden bocht en de slang verder leggen in de steeds overgeslagen ruimte liggen.

Als de slangen er in zitten kun je er water in laten lopen e de pomp inschakelen. Let er op met koud water laten draaien!

Nu kun je de isolatie aanbrengen. Neem hiervoor b.v. 3 lagen piepschuimplaten. Eerste laag verspringent haaks op de rachels, hiertegen aan in de richting van de rachelsde 2de laag. Hier tegen aan weer haaks op de rachelsde laatstelaag. Als laatste kun je hier dampdichtefolie overheen zetten. Sla hier over heen de dampdichte folie van de muren heen en plak deze lucht dicht aan elkaar met plakband.

De vloerverwarming wamrt de ruimte tussen de planken en de isolatie op, deze wamrte wordt langzaam door de planken de kamer binnengeleidt. Voer de wamrte met een paar graden per dag op zodat het hout er aan kan wennen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Berichten
8.954
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan