Houtkachel op overdekt terras?

  • Onderwerp starter huizeborger
  • Startdatum
  • #1

huizeborger

New member
Wij hebben de zijgevel van een grote schuur achter onze woning een stuk terug gezet en de dakgevel gehandhaafd, waardoor er een groot overdekt terras is ontstaan. Voor de koele zomeravonden zou ik graag een houtkachel op dat terras zetten, maar dat zou betekenen dat die kachel onder dak staat. De nokhoogte van het dak (golfplaten) is circa vijf meter en het terras is circa 8 x 3,5 meter groot. Een afvoerpijp door het dak is gezien de hoogte van het dak en de locatie van de kachel geen fraaie oplossing.

Kan ik zonder gevaar een houtkachel zonder (of met circa 1 meter lange) afvoerpijp op het terras zetten? De kachel staat vanzelfsprekend op ruime afstand van de houten zijwand.
 
  • #2

young_one

New member
De rook blijft onder het dak hangen. Langzaam maar zeker zal je terras in de mist verdwijnen. Probeer het eens met een vuurkorf.
 
  • #3

huizeborger

New member
Om eerlijk te zijn had ik gedacht dat het rookprobleem wel mee zou vallen, maar door jullie reacties twijfel ik. Misschien toch eerst eens met een vuurkorf proberen.

Indien ik voor een afvoerpijp langs de gevel zou kiezen, moet het uiteinde van de pijp dan boven het dak uitsteken of is dit niet noodzakelijk?
 
  • #4

young_one

New member
Als de pijp niet boven de nok uitsteekt heb je kans dat rook teruggeblazen wordt. Hetzelfde effect als je eerste optie.

Toch de vuurkorf proberen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan