Ingedroogd blauw electriciteitsdraad

  • #1
A

Anonymous

Guest
Bij het omleggen van enkele elektraleidingen bemerkte ik dat de mantel van de blauwe bedrading sterk was ingedroogd en afbrak bij buigen, waardoor de koperdraad blank komt te liggen. Tussen het koper en de mantel zit een sterk ruikende groen kleverige pasta. Bij nadere controle bleek alle blauwe bedrading in mijn huis in deze staat te verkeren. Het merkwaardige is dat de bruine en zwarte bedrading wel goed is, dit terwijl alle oude canvasbedrading gelijktijdig ergens in de jaren 70 of 80 vervangen is door blauw/bruin/zwart.

Weet iemand hoe dit komt of wat er aan de hand is ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De groene pasta wat je ziet aan je bedrading is waarschijnlijk oxidatie van het koper. De blauwe bedrading is van erg slechte kwaliteit geweest. Zou namelijk de ader van de blauwe draad wat donker gekleurd zijn dan duid dat op overbelasting van de leiding. Echter omdat het bij alle blauwe bedrading is kan dat hier niet het geval zijn. alles vervangen is mijn advies. Frank
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dat zal ik zeker doen als ik jou was alles eruit halen en opnieuw bedraden.
en wat je zegt klopt het is oxedatie,dat krijg je doordat de mantel van je blauwe draad van rubber is en dat geen een chemische reactie vandaar zijn ze vervangen door plastice mantels.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 2
M 0
C 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan