Spanning op de blauwe en bruine draad

  • #1

Carolien

New member
Hoi allemaal,
Eergisteren gebeurde er wat raars in ons huis. Ik was de aanrecht aan het schoon maken en opeens valt het licht boven de keuken uit. Toen we verder gingen kijken kwamen we tot de ontdekking dat alle stopcontacten op het aanrecht die op dezelfde groep zitten aangesloten ook niet meer werkten. De koelkast en diepvries (ook dezelfde groep) werken echter nog wel. De aardlek was er dan ook niet uitgesprongen.

Nu blijkt dat er zowel op de blauwe en bruine draad even veel spanning staat. Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit probleem kan oplossen?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp
 
  • #2

@$

New member
Ik denk dat er ergens een draad los is.Hoe (en waarmee) meet je de spanning zodat je weet dat er op de blauwe én bruine draad evenveel spanning staat. Er is maar 1 manier om te weten of er op de blauwe en de bruine spanning staat en dat is met een (universeel)meter of duspol tussen de betreffende draden en de aarde. Laat even weten wat je gedaan hebt dan kan ik er wat meer mee
 
  • #3

Carolien

New member
Ik heb het eerst gemeten met een spanningsmeter en later met zo'n kastje (ik ben even de naam kwijt) waarbij de hoeveelheid spanning wordt aangegeven. We hebben trouwens intussen wat nieuws ondekt dat als alle apparaten en schakelaars ontkoppelt zijn dat er geen spanning meer staat op de blauwe draad. Zodra we er dan weer een stekker instekken is de spanning op de blauwe draad terug.

Kan het zijn dat er ergens een blauwe draad los zit dan? En zo ja hoe kan dat zo spontaan ontstaan zijn? We zijn namelijk niet aan het verbouwen ofzo.
 
  • #4

@$

New member
Toch denk ik dat er ergens een draad los is. Je kunt het beste zoeken door alle apparaten er weer uit te halen en een voor een ze weer aan te sluiten. Bij ieder apparaat moet je weer even meten. Bij het apparaat dat de spanning weer op de blauwe draad komt is er wat mis.
 
  • #5

Carolien

New member
Het is inmiddels opgelost.
Er was een blauwe draad los gegaan in een verdeeldoos waar we niet goed bij kunnen dus we hebben wat omleidingen gemaakt en nu doet alles het gelukkig weer.

Bedankt voor de tips.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
G 0
O 3
A 2
A 1
A 7

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan