Instalatie automaten

  • #1
A

Anonymous

Guest
Volgens mijn NEN1010 (verouderde druk uit 1992) dienen de eindgroepen in een TT stelsel spanningsloos gemaakt te kunnen worden door dubbelpolige groepsschakelaars. (artikel 46.1 en 46.2 beveiliging tegen over- en kortsluitstroom) In artikel 57.x over lastscheiders wordt weer gesproken dat de fase geschakeld dient te worden, en eventueel ook de N mits deze praktisch gelijktijdig geschakeld wordt. Daarnaast wordt ook gesproken dat bij TT stelsels (artikelen 25.x) zowel de Nul alsmede de fase(n) geschakeld moeten worden.

In een publicatie van Holec over toepassing van een hoofdschakelaar wordt gesproken dat een hoofdschakelaar een lastscheider moet zijn waneer de groepen niet voorzien zijn van een eindschakelaar.

Bij mij reist de vraag of elke eindgroep dubbelpolig geschakeld dient te worden, en dus gebruik gemaakt dient te worden van de dure 2 polige automaten of de duurdere 1P+N automaten (die tevens veel kleinere kabel klemmen hebben en een lagere isolatievermogen en lagere doorslag spanning). Of dat de eindgroepen uitgevoerd mogen zijn met de goedkope enkelpolige automaat, vooraf gegaan door een hoofdschakelaar die de fasen EN nul onderbreekt (ABB, Siemens, Holec, Scheider, MEK, MK en Legrand hebben gem 3 a 5 lijnenen automaten in 1P en 3P uitvoering en maar 1 lijn met automaten die ook een 1P+N uitvoering bevatten.)

Kort samengevat mag een volgende opzet:
1x 3P+N hoofdschakelaar
3x 1P+N 30mA Arrdlekschakelaar
9x 1P 16A 6kA automaat
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik dacht dat ik er een beetje verstand van had nadat ik zo ongeveer de complete electrische installatie in m'n oude dijkhuisje heb verniewd, inclusief nieuwe ABB schakelkasten met 16A automaten die zowel P als N schakelen.

Het lijkt me echter dat jij met jouw vraag beter langs kan bij een installateur. Wanneer je bij hem de spullen koopt, zal hij je vast wel willen adviseren.

Vriendelijke groet,
Bert Vester.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beste tnimble.
De NEN is wat betreft eindgroepen dubbelpolig schakelen niet verandert, dit dient dus inderdaad te gebeuren.
Wat betreft de publicatie van Holec vermoed ik dat deze betrekking heeft op een krachtgroep (3fase).

Wat je opzet aangaat als al je eingropen achter aardlekschakelaars zitten (max 3 per aardlek) dan is een hoofdschakelaar niet nodig.

suc6
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Beste tnimble.
Dit onderstaande verhaal van een Grote-Vriend is niet waar.
(max 3 per aardlek)Je mag namelijk 4 groepen op een aardlek zetten(dit geld voor 1 fase en 3 fase aardleks). Als je alle 9 groepen (in jouw geval) achter een aardlek zet dan heb je er 3 nodig en is een hoofdschakelaar niet nodig.
De eindgroepen moeten altijd 2 polig geschakeld worden.
Groetjes Theo:)
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
En dan is gelijk het hele verhaal niet waar????
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hallo grote-vriend
Dat staat er niet ik heb gezegd dat 3 automaten op een aardlek niet waar is dus de rest is wel waar.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan