Isoleren zolder dak

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil mijn zolder gaan isoleren. Als ik op de zolder sta kijk ik tegen de pannelatten en dakpannen aan. Hoe isoleer ik dit het beste? Van binnenuit platen tegen pannelatten en daar weer isolatie materiaal tegen aan??

Heeft er iemand suggesties?
Alvast bedankt.
VrGr Ipe
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
eerst dak betimmeren met plaatmatriaal,daarna raggels aanbrengen tussen je raggels isolatie matriaal,en een dampremmendefolie en dan afwerken met gipsplaat of hout neem voor gipsplaat een hartafstand van 60 cm voor je raggels,voor een schuindak,30cm anders gaan je gipsplaten bolstaan,en denk aan de subsidie voor je isolatie
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Ipe & dubbel-oh-sevvuh,


Het volgende slaat ook op 'isoleren schuin dak' van 007 op 6 januari j.l.

Theorie: warme lucht kan meer waterdamp bevatten dan koude; dus als 'vochtige' lucht iets kouds tegenkomt condenseert de damp tot water. Om te voorkomen dat het vocht dat wordt geproduceerd in het binnenklimaat isolatie en dakbeschot bereikt, zet je, (kijkend van binnen), achter de gipsplaat een dampremmende laag laag. Goed product is blauwe Miofol (o.a. bij Karwei), dat in lichte mate dampdoorlatend is door kleine gaatjes die erin geprikt zijn. Zorg voor een ventilatieruimte (spouw) van tenminste 1 cm tussen buitenkant isolatie en (houten??) dakbeschot. Om deze te garanderen kan je afstandshouders in de vorm van b.v. stroken 2 cm dik tempex (=piepschuim) tegen het dakbeschot zetten. Zorg voor goede verbinding van deze spouw met de buitenlucht via de ruimte achter de windveren, langs de nok en de gootbegrenzing van het dakbeschot. Deze 'naden' dus vooral niet dicht purren o.i.d.!

In mijn eigen situatie, (kelders met ventilatieroosters en anderhalfsteens buitenmuren, die aan de binnenzijde geisoleerd worden door een voorzetmuur van houten raamwerk met isolatie en Miofol/gipsplaat), ventileert het vanuit de kelder, langs de buitenmuur-randen van de vloeren, achter de isolatie van de muren langs naar de ruimte achter het dakbeschot. Dit lijkt misschien wat overdreven, maar behalve houtrot, blijkt in ons ong. 100 jaar oude huis ook de houtworm het erg goed te doen op juist die plaatsen waar vorige knutselaars isoleerden, maar vooral verstikten. Zelf gebruik ik, (helaas duurdere), PUR (MEGA) platen met beiderzijds een Alu-folie-laag als isolatie. De hiaten tussen de isolatie t.g.v. het houtskelet af te plakken met damp-remmend/dicht tape. De mega platen zijn al bij 5 cm dikte subsidiabel; normale PUR pas bij 8 cm.

van buiten naar binnen:

dakbeschot/muur | ventilatie | isolatie | dampremmende laag | gipsplaat

tips:
- 'verscholen' electriciteit wegwerken tijdens het monteren van het regelwerk.
- voor het vastzetten/afstandhouden van het houtskelet/regelwerk aan de stenen muren zijn er speciale torque-schroeven, waarmee je het regelwerk, na stellen simpel kunt vastzetten.
- er zijn minerale wol dekens met een flens voor nieten/spijkeren.
- plaatisolatie zet ik vast door de isolatie een cm kleiner te zagen dan de vakken in het regelwerk, provisorisch fixeren met 8, een half cm dikke stripjes hout, afdichten/fixeren met rondom een regenwormpje PUR uit doseerspuit (ReBus NBS-silver, o.a. te koop bij NMB-Vermeulen en vakhandel).

In dit geval, (geen dakbeschot) kunnen volgens mij, (iemand een beter idee??) de platen tegen de panlatten achterwege blijven als je het regelwerk maar stijf genoeg maakt en de isolatieplaten aan de achter(pannen)zijde ondersteund worden. Of dat kan, hangt van de kapconstructie af. Is die van (boom)stammetjes, waar de panlatten op gemonteerd zijn, dan is het lastiger en moet je kijken hoe je de tussenbalksruimten met een zo groot mogelijk rechthoekig raamwerk kunt opvullen; randen opvullen met PUR. Is het een (wat modernere) kap met spanten (=verticale balken) en gordingen (horizontale, meestal twee), dan is het redelijk simpel, want dan heb je ook een dakbeschot.

Veel succes,

KK
 
Thread starter Similar threads Replies Date
M 0
S 1
A 1
A 5
A 9

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan