lek in plat dak

  • #1

gnarf

New member
Hallo,

Boven mijn voordeur en die van mijn buren hangt een afdak. Dit dak is ergens lek. Aangezien het niet goed afloopt naar de regenafvoer blijft in de hoek vaak water staan. Kan het zo zijn dat als op een plat dak langdurig water staat dat dit dan toch doorsijpelt? Heeft iemand voor mij een paar goede tips hoe ik het lek kan ontdekken?
Het dak is ongeveer 15 tot 20 jaar oud.

Groet,

Meindert
 
  • #2

young_one

New member
Tja, 15 a 20 jaar oud.....dat is zo wel de gemiddelde leeftijd voor een bitumeuse dakebedekking. Overigens kan het helemaal geen kwad als er water op een dakje blijft staan. Je moet wel voorkomen dat er rottnd blad e.d. blijft liggen; dat schijnt vooral zink aan te tasten.

Dus als het droog is op speurtocht gaan naar gatjes.
 
  • #3

gnarf

New member
Ok, bedankt. Ik denk inderdaad dat ik het maar moet laten vervangen. Groet,

Gnarf
 
  • #4

Paulus

New member
young_one":33c7cwzl zei:
Tja, 15 a 20 jaar oud.....dat is zo wel de gemiddelde leeftijd voor een bitumeuse dakebedekking. Overigens kan het helemaal geen kwad als er water op een dakje blijft staan. Je moet wel voorkomen dat er rottnd blad e.d. blijft liggen; dat schijnt vooral zink aan te tasten.

Dus als het droog is op speurtocht gaan naar gatjes.
Hallo,

Water op bitumineuse dakbedekking wat langere tijd blijft liggen is zeker niet goed.
Volgens de garantiebepalingen van fabrikanten mag niet meer als 5% van het dak onder water staan.
Water veroorzaakt algen en die algen gaan weer aan de toplaag van de bitumen vreten, dit heet mudcurling.
Daken met bitumineuse dakbedekking dienen dan ook altijd voldoende afschot te hebben.
Een goed alternatief is epdm rubber dakbedekking waar water dus totaal geen schade aan kan richten.

Groeten Paulus
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 1
R 0
S 0
J 15
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan