Muur afwerken

A

Anonymous

Guest
Ik heb stallen gebouwd van kalkzandsteen blokken die ik nu wil afwerken. Nu zoek ik dus een materiaal dat echt keihard wordt. Heb wel eens met rood- en geelband gewerkt maar dat lijkt me niet zo geschikt. Bovendien moet het (als het even kan) een beetje vochtbestendig zijn. Iemand een suggestie?

BVD
Erik.

A

Anonymous

Guest
gewoon stucadoren met cement.

A

Anonymous

Guest
Kijk, das een mooie tip want daar heb ik nog een stapel zakken van liggen.

Maar... doe ik dat met puur cement of gooi ik daar nog iets doorheen? (zand ofzo).

A

Anonymous

Guest
De mortel bestaat uit zand, portland en kalk, deze laatste maakt het aanbrengen van de specie gemakelijker, de verhouding van de mortel hangt af van de gebruikte stenen.
Als de muren van kalkzand steen zijn opgemetseld dan hoeft de verhouding niet zo sterk te zijn, 1 op 6 of 8 en een schep kalk.
Als blijkt dat de specie niet goed wil plakken gebruik dan iets meer kalk.
Het is wel aan te raden de muren voor het stucen vochtig te maken, dit omdat de kalksteen vocht uit de specie trekt en dit komt niet ten goede van het stucwerk, de specie droogt dan te snel.
Mocht je niet bedreven zijn in het stucen kan gebruik van dunne latjes op de muur handig zijn, deze sla je gewoon met een paar spijkertjes op de muur met een tussen ruimte van 1 mtr, daarna stuc je de tussen liggende ruimte van met specie. Dan neem je een lat van 1.20 mtr lang en ga je over het sucwerk heen waardoor je de overtollige specie verwijderd.

A

Anonymous

Guest
Peter (of anderen),

Domme vraag waarschijnlijk maar voor ik echt de mist in ga; 1 op 6 is 1 cement op 6 zand of juist andersom?

Alvast erg bedankt voor de verwerking-tips!

Groet
Erik

A

Anonymous

Guest
Jazeker 1 portland 6x zand is de goed verhouding.

A

Anonymous

Guest
-In die zelfde stallen (als in de post 'Muur afwerken') moeten ook nog deuren komen. Ze worden opgehangen aan de uiteinden van kalkzandsteen muren en krijgen een formaat van ca. 120 bij 140. Iemand een idee welk materiaal ik hiervoor zou kunnen gebruiken? Een combinatie van zo licht (vanwege de ophanging) en zo sterk (vanwege de paarden die er achter staan) mogelijk zou het mooist zijn.

Ik zat zelf te denken aan multiplex oid, omdat dit ook nog vochtbestendig is. (Toch???)

BVD
Erik

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan