Oude houten vloer donker maken

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo klussers,

We hebben een huis uit 1922 gekocht waarin de originele (of in ieder geval zeer oude) houten plankenvloer nog aanwezig is. We hebben de vloer grondig geschuurd en het hout is hierdoor erg licht geworden (ik denk grenen). We willen echter een hele donkere houten vloer.

Welke keuzemogelijkheden heb ik om de vloer donker te maken, wat zijn de voor-nadelen en waar kan ik de producten kopen?

Bedankt!

Groet Iwan

A

Anonymous

Guest
Prachtig zo'n oude vloer helaas heb ik de mijne, ook grenen, eruit moeten halen (houtworm).

Maar om de vloer donker te maken kun je de vloer beitsen. Je hebt namelijk transparante beits en dekkende beits. Deze dekkende beits is met een kleur te verkrijgen maar moet wel nog afgelakt worden.
Misschien dat andere klussers je nog verder kunnen helpen met voor-en nadelen, klussers die geen houtworm in hun vloer hadden.

Succes
Ralph

A

Anonymous

Guest
Beitsen is een goed idee. Gebruik wel transparante beits met een kleur. Dekkend is net verf, echt dekkend.

Als je de vloer gebeitst hebt en hij is zoals je hem hebben wil, lakt hem dan wel af met een parketlak, anders is ie binnen de korte keren weer lelijk.

Een andere optie is een gekleurde olie te gebruiken. Dan hoef je niet af te lakken en je vloer wordt iets matter dan met beits en lak. Olie vloeren vergen wel veel meer onderhoud.

Voor de afweging tussen lak en olie kun je eens vragen stellen aan een houtenvloeren leverancier (doe alsof je een nieuwe wilt kopen).

parket

New member
Na het schuren kan de vloer worden afgewerkt met een vloerolie, parketlak of met een hardwax. Het voordeel van een parketlak of een hardwax-laag is dat u vloer water en kras bestendig wordt en makkelijk is in onderhoud.Hardwax-olie Hardwax-olie is een basisbehandeling voor houten vloeren. De hardwax-olie vloer is probleemloos te onderhouden en te verzorgen. De hardwax-olie is gebasseerd op natuurlijke olie en wassen en is niet schadelijk voor mens en dier.Een hardwax vloer is slijtvast, vuilafstotend vochtwerend en gemakkelijk te reiningen.

Laatst bewerkt door een moderator:

JohnDoe

New member
Wasolie / Hardwaxolie is in der daad de beste en gemakkelijkste methode om de vloer af te werken. Wasolie is in vele (donkere) kleuren beschikbaar.

Laatst bewerkt door een moderator:

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan