pijpen buigen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Het lukt mij nog steeds niet een pijp op de juiste plek te buigen; altijd zit ik met de bocht te hoog of te laag. Wie kan mij uitleggen,als het kan met behulp van een tekening, waar ik de pijpen buiger op de leiding moet plaatsen om op de goeie hoogte de bocht te kunnen maken?
Bijvoorbaat dank voor jullie hulp.
Groeten, Dar
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Wat dacht je: eerst bocht maken en dan de pijp op de juiste lengte zagen (of snijden met een pijpensnijder)!
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dat lukt niet in elke situatie.

Wat je doet, neem een stuk buis dat over is, markeer hier een streepje op door er een duidelijke kras met een zaagje op te zetten, zet de buig tang op dit punt op de buis en maak een backt. Met dit stukje buis kun je dan als mal gebruiken. Leg e backt waar die moet komen, meet de afstand tot het strepje en zet dan op deze afstand het buigijzer op de echte buis.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
moet ik het dan maar weer uitleggen? Neem je buigtang. Meet de afstand tussen de pen waar je 2e helftvan de tang invalt, en de buitenkant van de geleideronding. Dit is je straal. Let op dit is voor elke buigtang verschillend. Nu kijk je van boven op je tang en zet je een streepje (kraspen), boven op de geleideronding, in het verlengde van dat pennetje. Nu merk je op je buis de plaats aan waar je wilt dat de buis straks gaat lopen. Dan tel je de net gemeten maat TERUG, en zet je hier ook een streepje. Dit streepje zet je op de buigtang gelijk met het streepje dat hierop staat. Buigen en klaar. Dit geldt voor een bocht van 90 graden. Voor een bocht van 45 graden halveer je deze TERUGTELMAAT. Snapuu??
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Effe goed bestuderen hoor; valt niet mee voor een nieuweling. Bedankt voor je tip.
Groeten, Dar
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Nee
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Da's een goeie.Bedankt voor je tip.
Groeten, Dar
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Dacht ik ook; maar de pijp die ik moet buigen zit al vast aan de ene kant.
Bedankt voor je tip.
Groeten, Dar
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 2
Similar threads
teak buigen

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan