plafond isoleren

A

Anonymous

Guest
hallo,

weet iemand hoe je er voor kunt zorgen dat geluid van je bovenburen niet te erg doordringt ( het lopen op een houten vloer? en tegelijk ook warmte-isolatie vanuit mijn huis?
ik dacht op zo''n 20 cm onder het huidige plafond balken te plaatsen die alleen bevestigt worden aan de muren, en dan iets van isolatie ertussen. Maar wat moet ik er dan tussen doen? om zowel geluid als warmte te isoleren?
alvast bedankt voor een antwoord.

A

Anonymous

Guest
Tussen de vloer en het plafont sonerol van isofer plaatsen help hier uitstekend voor. Sonerol is een minerale wol met verhoogde geluidsisolerendheid. Is volgens mij niet bij de karwij/gamma/praxis te koop. Bij de bouwmaat is dit standaard op voorraad. Als je hier niet kunt kopen vraag dan bij een van de bouwmarkten die het merk isofer voeren of ze dit willen bestellen, dit lukt meestal wel.

De sonerol moet er goed tussen zitten. Dus niet lange stroken tussen de balken in leggen, maar in de andere richting. Korte banen afsneiden die goed klem zitten tussen de balken. Let er wel op dat boven de isolatie laag een ruimte blijft i.v.m. de ventulatie. Heb het echt meegemaakt dat mensen de ruimte geheel volstoppen met dit soort meterialen en dan een paar jaar later met een rotte vloer (en balken) zitten.

In alle gevallen waar ik dit toegepast heb werkt dit uitstekend. En merk je geen verschil met een zwevend plafont onder het bestaande wat een stuk lastiger is aan te brengen. Let er wel op dat als er op de verdieping er boven kliklamminaat ligt zonder geluidsdempende onderlaag je dit enigzins blijft horen. Is dit het geval en je kunt niets aan de laminaat vloer doen (b.v. de bovenburen) kun je voor het monteren van de gipsplaten op de balken eert stroken van geluidsdempende ondervloer plaatsen. Werkt minder effectief dan direct onder het laminaat (contact via de schroeven.)

Meestal is dit echter niet nodig. Monteer eerst de sonerol en schroef de gipsplaten met om de meter een schroef en hoor hoeveel er overblijft. hoor je er nog maar een beetje van, monteer dan de gipsplaten definitief en doe er een goede dikke stuclaag op. Dit dempt ook een boel geluid. E.v.t. kun je i.p.v. gipskarton platen gipsvezelplaten nemen. Deze zijn nog een stuk zwaarder en geven daarom nog minder geluid door.

A

Anonymous

Guest
bedankt voor je reactie, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Je bedoelt dat ik met dit spul (van isofer) het plafond niet zwevend hoef te maken, maar gewoon vast kan zetten aan het bestaande plafond? (met dan natuurlijk wel ruimte voor de isofer om te "ademen")
isoleert dat spul zo goed?

A

Anonymous

Guest
Ja, kan gewoon in het bestaande plafont (of in een geveltuleerd verlaagt plafont) worden aangebracht. Een zewvend plafont helpt niet meer of minder daar geluids isolatie alleen 100% werkt als deze op het loop oppervlak wordt toegepast. Een deel van het geluid komt namelijk via de muren. En dit haal je niet weg met een zwevend plafont.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan