Plafond maken

  • #1

Danido

New member
Hallo allemaal,

Ik ga in mijn huis een verlaagd plafond maken.
Op dit forum heb ik e.e.a. opgezocht en daaruit maak ik op dat ik het het beste kan doen door eerst een framewerk te maken met houten balken. Tegen die balken ga ik gipsplaten schroeven.

Nu is mijn vraag:

Stel dat ik een framewerk ga maken van hout. Dan ga ik om de 50 CM ongeveer een balk bevestigen aan het bestaande plafond. (beton). Deze balken ga ik dan met lange pluggen/schroeven in het plafond schroeven.

Wordt mijn huidige plafond dan geen gatenkaas? Komt dit niet ten koste van de stevigheid van het huidige plafond? Het klinkt zo 'eng' om zo veel gaten er in te maken voor die balken....

Groet,

Danido
 
  • #2

Toonn

New member
Beste Danido,

Het is mogelijk om een frame te maken van houten regels. Deze houten regels kunnen inderdaad eenvoudig met pluggen bevestigd worden.
De houten regels die je toe kunt passen zijn regels van 50mm breedte en 60mm breedte.

Deze worden standaard gebruikt bij het maken van een verlaagd plafond. Deze reges zijn eenvoudig uit te vullen met wat uitvulblokjes

HIerop zijn eenvoudig de gisplaten te bevestigen.

Het moet geen probleem zijn om gaten in het platond te maken. Zorg er wel voor dat de schroeven voldoende "vlees" hebben om in vast gezet te worden.

Mocht het voor jou nog niet duidelijk zijn.

Zie ik wel weer een reactie op dit forum
 
  • #3

rubo

New member
Gipsplaat bevestig je op latten 22 x 64 h.o.h. 40 cm. Deze latten lopen haaks op de richting van de gipsplaten. Hierdoor worden de gipsplaten om de 40 cm op 3 plaatsen vastgeschroefd nml aan de 2 zijkanten en in het midden.
Deze latten (rachels) bevestig je op een houten frame welke bestaat uit regels van 44 x 76 tegen de muur met in het midden ook nog regels. Deze regels zet je dus vast in het plafond om de 2 m.
Hoeveel dit er zijn is afhankelijk van de overspanning.
Hoe minder je in het plafond boort hoe beter i.v.m. leidingen, holle kanalen en eventueel voorgespannen wapening in het plafond.
 
  • #4

ma0000

New member
Hey Danido,

Als je er zelf niet uit komt kan je ook altijd nog simpel een systeemplafond monteren, ik heb dit zelf ook gedaan. Het duurde niet lang en was erg simpel zelfs ik kon het doen haha.
Voor ideeen van systeemplafonds kijk op google

Ik hoop dat je er als nog uit komt, haha

Groetennn
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan