Probleem dakisolatie

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Dag allemaal,

mijn huis uit 1926 heeft een Mansardekap van grenenhouten planken en daarop de dakpannen. Een vochtwerende laag is er niet.

Twee jaar geleden besloot ik het dak te isoleren. Dit heb ik keurig gedaan volgens de Praxis- en Isoverfolders: latten aangebracht, 8 cm dik glaswol ertussen, gipsplaat eroverheen. Isoleert perfect!

Helaas is er hier en daar wel eens een kiertje tussen de planken van het dak, en ook de dakpannen zijn natuurlijk niet echt nieuw meer. Bij een hevige regenbui loopt er daardoor wel eens een straaltje water hier of daar. Mijn angst is, dat dit door de glaswol wordt vastgehouden, waardoor het dak zal gaan rotten. Op één plek is zoiets al een beetje gebeurd.

Achteraf had ik natuurlijk een kleine spouw moeten laten vallen. Wat kan ik nu het beste doen? Alles loshalen en dunner glaswol gebruiken, zodat een spouw ontstaat? Helemaal geen glaswol?

Zou het een optie zijn om plasticfolie aan de BINNENKANT van het dak, dus over de glaswol heen, aan te brengen? Dat bespaart de investering in nieuwe glaswol...

Alvast bedankt!

Koert
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
mijn advies bij deze is altijd gebruik voor isolatie van daken altijd tempex.dat neemt namelijk geen vocht op max 2 % dus heb je een lekkage of zo dan dringt het water nergens in dus geen natte plekken als je een lek hebt zie je het water naar beneden komen en kun je makkelijker de lekkage opsporen en nog een voordeel is het massa gewichtis bijna 0 en het is heel goed te bewerken.suc6 en groetjes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Accoord, tempex gebruiken zou een mogelijkheid kunnen zijn. Maar dan moet ik al mijn kostelijke glaswol wegmieteren... zou dan de optie met folie niet iets zijn?

Ik bedoel: glaswol weghalen, folie tegen het dak plakken, glaswol terug, gipsplaat er weer voor. Dan heb je hetzelfde effect als met tempex, toch?

Overigens ben ik met je eens dat tempex net zo goed werkt, en de isolatiewaarde is ook gelijk. Bovendien geeft het niet van die akelige glaspluisjes...

Koert
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Beste Koert,

U wilt het water tegen houden van buiten af en door dringt naar binnen, en bang dat het dak zal rotten. De plastic zal toch niet de planken beschermen, maar wel de glaswol en gipsplaten.

De beste methode om het water niet meer binnen te krijgen is via de buitenkant.
Kijk of er dakpannen zijn met scheurtjes, of kapotte. Kontroleer de aansluiting van de dakpannen, en eventueel de panlatten. Dit zal u een hoop werk besparen, en de planken ook.
Ofwel u verwijdert alle pannen en panlatten en timmert u tengel latten op het dak en plaatst u hierover een biplex onderdak. Panlatten erover en de pannen terug leggen. U bent zeker dat er geen water meer binnen komt en heeft geen zorgen meer.

Biplex is ventilerend maar laat geen water door. U kunt ook via google zoeken naar biplex en de eigenschappen ervan leren kennen.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
wat willy zegt is eigenlijk de enige goede oplossing maar nogal een karwei hopelijk heb je nu vacantie en tijd genoegals je het zo doet als willy zegt hoef je binnen eigenlijk niets te doen die tijd spaar je dus uit je schrijft ook dat er al een stuk is weggerot dat stuk zou ik wel verwijderen en aanhelen als dat mogelijk is dat om een halt toe te roepen van het proces. suc6 p.s. er zijn naar mijn weten ook pannen in de handel met van die luchthappertjes voor de broodnodige ventilatie.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Koert,

De "ideale" opbouw van je dak zou als volgt moeten zijn (van buiten naar binnen):
- dakpannen
- panlatten en tengels
- waterkerende maar dampdoorlatende folie
- dakbeschot (houten delen)
- spouw met daarin minerale wol (i.t.t. wat andere zeggen is dit wel beter dan tempex (het is in grotere dikten te verkrijgen en vanwege een speciale olie behandeling niet wateropnemend))
- DAMPREMMENDE FOLIE (absoluut noodzakelijk om condensatie tegen het dakbeschot te voorkomen)
- gipsplaten

De waterkerende maar dampdoorlatende folie kan voor een deel waterlekkage voorkomen. Het is echter wel noodzakelijk dat de dakpannen van een redelijke kwaliteit zijn (niet al te veel grote naden).

Marc
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
de methode van willy wortel is de meest aangewezen. dampwerende folie langs binnenzijde is ideaal maar niet echt een must volgens mij. succes
 
Thread starter Similar threads Replies Date
G 0
T 0
F 1
A 3
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan