redelijk harde muur slopen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
hoe kan ik het beste een (niet-dragende) redelijk harde muur slopen, waarin enig electrische bedrading zit?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo,

Eerst echt zeker weten dat ie niet dragend is ! Desnoods even een bouwkundige laten controleren. Je kunt je er namelijk behoorlijk in vergissen (is mij ook eens gebeurd).
Dan de prik van de electraleidingen af (groep afschakelen). Dan controleren met een spanningszoeker of dat ook echt zo is. Dan een bril op en bij voorkeur (als het steenachtig materiaal is) ook een helm. Ook nog handschoenen. Koevoet en vuistje (hamer) van een kilo oid bij de hand. Dan bovenaan beginnen met slopen (WEL gecontroleerd, stukje voor stukje !). Niet te grote stukken in 1 keer eraf proberen te slaan. Neem ook je voorzorgsmaatregelen m.b.t. beschadiging van vloer en omringende wanden.

De meeste ongelukken bij het klussen in huis gebeuren tijdens slopen. Dit komt in 9 van de 10 gevallen omdat mensen te snel willen. Neem de tijd en gebruik niet teveel kracht. Alleen werken is ook niet aan te bevelen. Een tweede man is bij dit werk erg handig (voor bijvoorbeeld het aanpakken van afkomend puin als je op hoogte werkt). Klink wellicht een beetje schoolmeesterig, maar ik ben veiligheidskundige en zie de meest nare dingen gebeuren. Een goede voorbereiding en blijven nadenken bij wat je doet is al het halve werk !

Als je de electra vooraf kunt verwijderen (dozen, leidingen, etc), dan heeft dit de voorkeur boven het tegelijk slopen van de wand en de leidingen. Voer ook regelmatig het afkomende puin af, want voor je het weet sta je tot je knieen in de rommel en dat werkt vervelend.

Succes !
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan