Schouw van Beton storten

  • #1
A

Anonymous

Guest
We hebben een inbouwhaard met een kalkstenen schouw. Deze schouw hebben we weggehakt en nu wil ik een schouw van beton storten. Is dit mogelijk en moet ik hiervoor speciaal beton gebruiken, of het behandelen?

Jeroen
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Jeroen,

Welk deel van de schouw heb je weggehaald, de volledige schouw zelf of de sierschouw?

Als het te vernieuwen deel hitte-bestendig moet zijn, heb je speciaal cement nodig; hitte-bestendig dus. Dit is zo te koop, maar wel prijzig.

Vroeger, toen dit mengsel nog niet te koop was, maakten de vaklieden de cement aan met een grote portie keuken-zout. Zo krijg je hitte-bestendig cement voor een acceptabele prijs. Een collega heeft deze tip toegepast en is er tevreden over.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag.

Veel succes, Dinand.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Dank voor je reactie!

We hebben alleen de sierschouw weggehaald. Volgens mij zal alleen het deel van de schouw boven de vuurkorf mogelijk heet worden. Is het dan een oplossing om betonmortel te mengen met keukenzout?

Groet,
Jeroen
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Jeroen,

Het klinkt raar maar het is waar. Ja, gewoon keukenzout toevoegen aan je mengsel en klaar is Jeroen. De hoeveelheid zout hangt af van hoeveel specie je aanmaakt. Doe ongeveer een kilo of twee en een half tot drie per (grote) stuc-kuip.

Succes, Dinand
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Thanx voor de tip! Ik ga het zeker zo proberen.

Groet,
Jeroen
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan