spaanplaat onder klik-laminaat?

tinus

New member
Wij willen klik-laminaat leggen op onze zolder, maar de betonnen vloer die er nu ligt is vrij grof. Voor het uitvlakken van de vloer kunnen we Egaline gebruiken, maar dat is vrij prijzig voor de hele zolder, of van die matten geperst houtvezel (goedkoper, maar weet niet of dat alle ongelijkheid van de vloer weghaalt).

Nu adviseerde de bouwmarkt om gewoon spaanplaat (12-18mm) op de betonnen vloer te schroeven, en daar bovenop folie en klik-laminaat.

Heeft iemand (goede/slechte) ervaring met spaanplaat op beton / onder laminaat?

Gr/thnx, Tinus.

Kees

New member
Ik zou het niet doen! Een paar redenen die ik daarvoor bedenk:
  1. Het spaanplaat moet dan de holtes van de vloer overbruggen, en de bultjes verdoezelen.
    Dat geeft heeft na verloop van tijd een groot risico op kraken van de vloer terwijl je het toch nooit echt vlak krijgt. Vooral daar waar de platen aan elkaar grenzen heb je een probleem. Eigenlijk zou je de vloer voor het leggen van het spaanplaat eerst moeten... egaliseren.
  2. Je moet heel wat pluggen boren om die spaanplaat netjes vast te zetten, kost ook niet niks, alleen al aan werk.
  3. Er kunnen in de vloer (elektra-, water-, cv-) leidingen lopen. Bij het boren van zoveel gaten moet je haast wel een keer door een ervan heen boren. En dan ben je nog niet jarig... :?
Ik zou toch willen adviseren de daarvoor bestemde egalisatie te gebruiken, of wanneer er een erg groot hoogteverschil opgevuld moet worden, gebruik te maken van Chape eventueel na aanbranden met een cementpapje.

young_one

New member
U schrijft: de vloer is erg grof. Hoe grof is grof? Steken er kiezels uit of zijn het cementranden?

Op zich is het wel te doen om met een zand-cement laag de vloer af te strijken. Minder werk dan allemaal spaanplaten omhoog sjouwen, zagen, schroeven etc., etc.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan