spanning

A

Anonymous

Guest
Klusvrienden,
Ik heb de volgende vraag.
Bij het ophangen van een lamp kwamen de blauwe en de zwarte draad tegen elkaar,terwijl de schakelaar op uit stond sprong toch de aardlek uit .
Is dit normaal en of gevaarlijk?.
Graag jullie visie.
Odilia

A

Anonymous

Guest
Hallo Odilia,

Hetgeen jij beschrijft zou niet mogen als het een gewone schakelaar betreft, het is een ander verhaal als je bv. een dimmer gebruikt. Zijn niet bv. de blauwe (N) en de groen/gele draad (aarde)tegen elkaar gekomen?
Succes

A

Anonymous

Guest
Jawel dit kan gewoon gebeuren. Dit komt door inductie. Als er nabij de afgeschakelde zwarte draad een andere spannigsvoerende draad is en daar stroom doorheenloopt, kan er een kleine spanning op de zwarte draad komen te staan. Te samen met de lekstromen die altijd in geringen mate optreden kan de aardlek afschakelen.

A

Anonymous

Guest
Daar heb je inderdaad gelijk in, had ik niet aan gedacht. Het is mij dan ook nog nooit overkomen.

A

Anonymous

Guest
Beste Cellentano,
Nee het waren de zwarte en de blauwe.Nu vertelde mij vandaag een vakman dat op die draden altijd 24 volt staat.Ik kan het bijna niet geloven,u wel?.
Groetjes Odilia

A

Anonymous

Guest
Sorriemaar hij weet niet waar hij het over heeft. Gevalletje klok en klepel.

A

Anonymous

Guest
Een paar dagen geleden met een multimeter gecontroleerd of de spanning van een lichtpunt afgeschakeld was en wat denk je? Bij afgeschakelde spanning meette ik nog 15 volt! Dus misschien is er toch wel iets van waar. Ik snap overigens ook niet hoe zo iets zou kunnen.

A

Anonymous

Guest
Simpele electriciteidleer. Indictie heet het verschijnsel, het zelfde effect waardoor een transformator werkt. Leg 2 draden naast elkaar neer, laat door de ene een stroom lopen dan wordt er in de andere een spanning opgewekt. Hoe langer de draden zijn, hoe meer spanning, hoe meer ander fero metaal er bij in de buurt zit hoe hoger de stroom die getrokken kan worden.

Thread starter Similar threads Replies Date
C 4
G 0
O 3
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid