tijdschakelaar

  • #1

bandit

New member
ik heb in mijn nieuwe woning 2 tal buitenlampen, op 1 schakelaar naast de voordeur. Nu wil ik op die plek een tijdschakelaar plaatsen, maar ik heb slechts 2 draden. Ik had een inbouwschakelaar, maar de klok loopt niet (bruine draad en zwarte draad).
Hoe los ik dit op (alles is verder ingebouwd!) en of welke tijdklok moet ik er dan tussen zetten?.
bedankt Bandit
 
  • #2

Kees

New member
Je zult er een blauwe draad bij moeten trekken vanaf de centraaldoos, anders gaat die tijdschakelaar nooit werken.
 
  • #3

bandit

New member
Dus als ik een blauwe draad erbij pak (evt. van een andere groep?) dan zou het moeten kunnen?
 
  • #4

Kees

New member
Het erbij pakken van de blauwe draad van een andere groep is beslist niet toegestaan!

Je dient de blauwe draad te betrekken van dezelfde groep als waar de lamp op zit. De makkelijkste methode is waarschijnlijk vanaf de lamp terug naar de schakelaar, of vanaf de juiste centraaldoos (die dus bij die lampgroep hoort).

Een alternatief is de lampen te voorzien van een sensor die op licht/donker werkt, ook mogelijk is een spaarlamp met ingebouwde sensor. Dan branden de lampen alleen indien het donker is, en heb je geen tijdschakelaar nodig.

Of het gehele armatuur vervangen door een met schemerschakelaar...
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan