tikkende (of eigenlijk knallende) radiator

  • Onderwerp starter christienp
  • Startdatum
  • #1

christienp

New member
Ik zit met een slaapkamerradiator die vaak tikt en ook regelmatig 'knalt', oftewel zo hard tikt dat je er rechtovereind van in bed schiet. Die radiator staat nooit aan (z'n twee standen zijn 'uit' of 'loeiheet', vandaar), en ernaast zit nog een radiator die ik wel eens aan heb en die een stuk minder tikt. Ik heb het met ontluchten proberen op te lossen, maar er spuit gelijk water uit dat kraantje, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Hij heeft het ook niet altijd zo gedaan, pas sinds een paar jaar, toen ik op andere radiatoren een thermostaatkraan heb laten installeren.

Nog wat info die misschien van belang is (ik heb er duidelijk geen verstand van): ik woon op de derde, en de verwarmingsketel staat in een ander gebouw en verwarmt nog twee of drie andere huizen.

Is het misschien een oplossing om die hele radiator te ontkoppelen? Of helpt dat niks? Alle tips/advies/hulp wordt enorm op prijs gesteld, ben erg op m'n nachtrust gesteld ;-) Alvast hartstikke bedankt

mvg
Christien
 
  • #2

marcel

New member
Zit de aanvoer wel op de bovenzijde van de radiator aangesloten?
 
  • #3

christienp

New member
Boven aan de zijkant zit de aanvoer (en onder aan de zijkant zit ook nog een buis). Kan dat van belang zijn?
 
  • #4

marcel

New member
Ik bedoel: is de aanvoer (warmere buis) aangesloten op de kraan aan de bovenkant van de radiator en de retour (koudere buis) onderaan op de radiator.
Je kunt dat voelen, door tijdens het opwarmen beide buizen vast te pakken...
 
  • #5

christienp

New member
Aha! Je zult al wel doorhebben dat je niet met een technisch wonder te maken hebt, maar als je de vraag zo stelt is hij zelfs mij duidelijk: inderdaad zit de warme aanvoer boven en de retour onder.
 
  • #6

marcel

New member