tikkende (of eigenlijk knallende) radiator

  • Onderwerp starter christienp
  • Startdatum
  • #1

christienp

New member
Ik zit met een slaapkamerradiator die vaak tikt en ook regelmatig 'knalt', oftewel zo hard tikt dat je er rechtovereind van in bed schiet. Die radiator staat nooit aan (z'n twee standen zijn 'uit' of 'loeiheet', vandaar), en ernaast zit nog een radiator die ik wel eens aan heb en die een stuk minder tikt. Ik heb het met ontluchten proberen op te lossen, maar er spuit gelijk water uit dat kraantje, dus ik denk niet dat dat het probleem is. Hij heeft het ook niet altijd zo gedaan, pas sinds een paar jaar, toen ik op andere radiatoren een thermostaatkraan heb laten installeren.

Nog wat info die misschien van belang is (ik heb er duidelijk geen verstand van): ik woon op de derde, en de verwarmingsketel staat in een ander gebouw en verwarmt nog twee of drie andere huizen.

Is het misschien een oplossing om die hele radiator te ontkoppelen? Of helpt dat niks? Alle tips/advies/hulp wordt enorm op prijs gesteld, ben erg op m'n nachtrust gesteld ;-) Alvast hartstikke bedankt

mvg
Christien
 
  • #2

marcel

New member
Zit de aanvoer wel op de bovenzijde van de radiator aangesloten?
 
  • #3

christienp

New member
Boven aan de zijkant zit de aanvoer (en onder aan de zijkant zit ook nog een buis). Kan dat van belang zijn?
 
  • #4

marcel

New member
Ik bedoel: is de aanvoer (warmere buis) aangesloten op de kraan aan de bovenkant van de radiator en de retour (koudere buis) onderaan op de radiator.
Je kunt dat voelen, door tijdens het opwarmen beide buizen vast te pakken...
 
  • #5

christienp

New member
Aha! Je zult al wel doorhebben dat je niet met een technisch wonder te maken hebt, maar als je de vraag zo stelt is hij zelfs mij duidelijk: inderdaad zit de warme aanvoer boven en de retour onder.
 
  • #6

marcel

New member
Tikkende geluiden worden vaak veroorzaakt door het uitzetten van het leidingsysteem bij opwarmen (en het krimpen bij afkoelen). De cv-leidingen moeten daarom altijd vrij door eventuele muren of vloeren kunnen bewegen.
Als dat niet zo is, en de leiding zit strak opgesloten in zo´n doorvoer, dan kan dat knappende of tikkende geluiden veroorzaken.

Bij het uitzetten/krimpen van de cv-leidingen kan de radiator ook licht heen en weer in de metalen beugels worden geschoven. Soms helpt het dan, als je een stukje rubber tussen de radiator en de beugels steekt... (onder en boven)

Een defect expansievat kan ook soortgelijke problemen veroorzaken.
 
  • #7

christienp

New member
Hai Marcel, bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat het aan het expansievat ligt, als ik wikipedia goed begrijp zouden alle radiatoren dan moeten tikken en het is alleen deze ene. En hij doet het ook pas een paar jaar, terwijl ik nu al bijna tien jaar in dit appartement woon, dus ik weet niet of het aan te strak zittende leidingen kan liggen dan. Ik merk wel dat de radiator ook licht beweegt als hij erg hard tikt, of althans als ik m'n hand erop leg voel ik iets, dus misschien dat het de beugels zijn, ik zal eens proberen of ik daar iets aan kan doen.

Laatste vraagje: Mocht dat niet werken, denk je dat het tikken/knallen etc sowieso zal ophouden als die radiator losgekoppeld wordt van de aanvoer? Links ervan zit nog een radiator die zelden tikt en daar zou ik op de slaapkamer zeker genoeg aan hebben. Ik offer dat tikkende &*#@-ding graag op voor een goede nachtrust... Bedankt voor de hulp alvast!
 
  • #8

marcel

New member
Als het aanpassen van die beugels niet helpt, en je hebt die radiator beslist niet nodig, dan is er niets op tegen om die radiator af te koppelen.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 4
Similar threads
tikkende leidingen

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan