tuinbesproeiing

  • #1
A

Anonymous

Guest
Mede klussers,
De winter is nog niet voorbij maar toch denk ik al aan het aanleggen van een tuinbesproeiingsinstallatie. Aangezien de tuin ongeveer 300 vierkante meter is, heb ik niet genoeg waterdruk om alle sproeiers tegerlijkertijd aan te hebben. Hoe los ik dat op? Is het mogelijk om een pomp tussen de leiding te zetten en gaat de wateropbrengst dan ook echt omhoog? Wat voor soort pomp gebruik je daar dan voor want ik kan alleen bronbemalingspompen vinden, of zijn deze daan ook geschikt voor. Natuurlijk kan ik ook vier verschillende waterleidingen leggen die je dan om en om aanzet maar dat komst nogal wat meer materiaal. Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij of zij mij een paar tips geven.

Groeten,
Tjeerd
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Tjeerd, welke waterdruk heb je in huis? Volgens mij heb je aan 6 Bar wel genoeg of is dit minder?Heb je minder dan 6 bar dan woon je aan het einde van de pijp en dan kun je het beste een hydrofoorpomp kopen.Stel je reduceer eerst eens wat hoger in dit is m.i. al voldoende.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
hoi,

Ik denk dat ik hier redelijke ervaring in heb. Ben naast mijn studie part-time hovenier. (Zit geen relatie
tussen overigen)
Allereerst denk ik niet dat een hydrofoor gaat werken. De maximale druk is niet zo hoog en daarnaast trekt hij alle waterdruk uit je systeem. Minder prettig als er iemand onder de douche staat...
Je hebt in principe niet zo heel erg veel druk nodig in een tuin, omdat de sproeiers maar weinig water doorlaten. Dit is maar goed ook want de grond neemt het vaak langzaam op.
Stel dat je aanneemt dat je tuin 17 x 17 is en de sproeiers een bereik hebben van 5 m. Dan zal je dus ongeveer 9 sproeiers nodig hebben. De roterende sproeiers vragen niet zo heel veel druk. MAar 3 is wel het maximum om tegelijkertijd aan te hebben. dus als je ze nou per drie achter een verdeelkraan zet , gaat dat best mooi werken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan