Wel of geen draagbalk nodig

madi72

New member
Ik wil een doorgang in een dragende kalkzandsteen muur laten zagen. Deze dragende muur betreft een binnenmuur op de begane grond en daarboven zitten nog twee verdiepingen (totaal 6 meter hoog) van de achtergevel van verdieping 1 en 2.
Nu willen we deze muur dus op de begane grond doorbreken om zo de garage bij de woonkamer te betrekken.

Wij willen minimaal 180 cm doorbreken in de breedte en de hoogte zo rond de 220 cm (plafond woonkamer is 250cm).

Bij de technische beschrijving van mijn huis staat dat het gaat om kalkzandsteen van 15-5-15. Ik weet niet of dit relevant is.

Kan iemand mij informeren of advies geven of ik een draagbalk nodig heb, zo ja, hoe groot moet die zijn?
Indien ik een expert moet inschakelen, welke gegevens moet ik dan voorhanden hebben en wie moet ik daarvoor benaderen?

Je zult uit bovenstaande begrijpen dat ik weinig verstand van dergelijke zaken heb.

Alvast bedankt,
Marco

Zabardast

New member
Boven 2,20m hoogte...eerst een betonen latij of ijzeren draagbalak even dik/breed als muur en 15cm rustend op elke kant plaatsen...en daarna muur laten zagen... :)

Haagen

New member
Hey Marco,

Je mag in een dragende muur NOOIT zomaar een sparing maken.
Dit moet je wel degelijk laten uitrekenen dor een constructeur.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan