Zelf binnen luiken maken

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Wie helpt mij op weg om binnen luiken te maken in mijn nieuwe woning
het zijn hoge ramen met een toog aan de bovenzijde en ik kan ze in twee delen links en rechts in de dagmaat wegklappen.
Mijn vraag : Welk materiaal in verband met gewicht en dikte?
Ik wil er met profiel latjes en/of infrezen wel mooie paneel luiken van maken of zijn deze panelen zo te koop
Hoe bevestig ik de 2 delen aan elkaar?Pianoscharnieren?

groetjes
mark41
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Mark,

Is het een oud huis?

Alles kan, maar het hangt ervan af of je ze zo origineel mogelijk wilt maken of niet. Oorspronkelijk zijn ze van (Amerikaans) grenen of ook wel van vuren. Net als bij paneeldeuren bestaan ze uit omlijstingen en daarin de verschillende paneeltjes, waarvan het diepste deel niet vlak, maar enigzins schuin is. Dat is ook meteen het grootste probleem. Wil je het exact zoals vroeger, laat ze dan maar maken bij een timmerfabriekje (ik weet er wel een). Anders neem je vuren of MDF ('werkt' niet) en frees je er een sierrandje en en een sleuf waar je plaatjes triplex in steekt. Daarop lijm je eerst aan weerszijden kleinere en dunne plaatjes triplex, zodat het paneel-effect ontstaat. Veel plamuren en schuren en de naadjes afkitten met acrylaatkit.
De scharnieren zijn gewoon kleine scharnieren op regelmatige afstand. Als de luiken dicht zijn, klap je eerst het buitenste deel op het binnenste en dan het geheel in de omkasting. Als je een voorbeeld wilt, kan ik je een digitale foto sturen van mijn binnenluiken.

Hoor wel. PaulMac.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De eerste tekeningen zijn af en zijn op de volgende locatie te lezen. De komende week komen hier ook de detail tekeningen, mallen en machine instellingen voor de dorpel en de rest van de constructie bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #4
A

Anonymous

Guest
Dit zou zo'n 60 a 80 uur werk kosten om alleen de luiken te maken. Daar komt zo'n 300 euro materiaal kosten (inclusief alle beslag) bij. Stel dat een timmerman 30 euro per uur vraagt.

Op zich is het gewoon zelf te maken. Ik ben ook geen timmerman van beroep, ben eerst electricien geweest, zit nu zo'n 7 jaar in de systeemontwerp. (kluisenwanden, pinautomaten enz)

Voor mijn hobbie ben ik glazenier, timmerman, meubelmaker, en ben ik sinds 2000 met casco restauratie bezig. Bij hollmij ben ik betrokken geweest omdat mijn werkgever op het moment van de restauratie in dat pand huisveste.

Voor het zelf maken heb je aan een bovenfrees, een tafel om er een onderfrees van te maken, schuifmaat, verstelbare blokhaak, shuifmaat, scherp potlood, verstekzaag, en schroefboormachine voldoende. Wel moet je de tijd nemen voor het nauwkeurig instellen en aftekenen. De freestafel kun je zelf goed maken. Kopen is erg duur.

Onze maten komer behoorlijk overeen, door de paelen een centimetertje te verbreden zouden we zo dezelfde mallen kunnen gebruiken en alle andere maten het zelfde kunnen houden.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
W 0
S 0
O 0
J 2
F 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan