Kromme deur afhangen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Heb een pracht van een oude hardhouten buitendeur opgeknapt. Helaas ietwat krom. Als ik hem in de kozijn hang en aan de sluitzijde helemaal tegen de sponning duw lijkt hij recht, aan de scharnierzijde komt hij een klein beetje (10mm) naar binnen. Zou ik dit met het monteren van nieuwe scharnieren (waarvan 1 wellicht een beetje "uit het lood")kunnen verdoezelen?? Aan de scharnierzijde zit hij weliswaar niet helemaal tegen het kozijn maar dat vind ik niet zo erg. Heeft iemand hier een idee over?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als je m bij de scharnieren uit het lood gaat bevestigen heb je kans dat hij op een andere plek weer gaat kieren. Een deur met spanning erop zal niet echt leker gaan sluiten en zich goed gaan houden.Een plank op zo'n manier corrigeren gaat nog maar een deur die open en dicht moet gaan zal niet zo eenvoudig gaan. Als het alleen een cosmetisch probleem is kun je natuurlijk de deur wat afschaven/afschuren zodat ie mooier aansluit in je sponning.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik begrijp niet gheel welke kant de deur op krom is. Ik neem aan dat je beboelt dat de deur zeg maar naar voren uit het kozijn trekt. En niet dat hij b.v. aan de bovenkant te ver afgeschaaf is (te klein is)

Hoe groot is die deur en met name hoe dik? Is die volledig massief of heeft die panelen, of een of meerdere glaskaders?
 
  • #4

Merbau deur

New member
Misschien een beetje laat.

Een kromme deur waarvan de vertikale stijl aan de sluitzijde krom is
kan je recht krijgen door de deur recht te klemmen met 2 balken aan beide zijden en aan de zijkant van de deur dan een gleuf van 2 bij 2 cm te frezen,
Lijm hier met D4 constructie lijm een goed passende eiken lat in, eventueel nog goed klemmen met een aantal lijmklemmen.
Minimaal 8 uur laten drogen en dan de klemmen en de balken verwijderen.
Het principe is lamineren.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 0
T 1
L 0
C 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan