Oude deuren weer recht(er) maken.

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik ben bezig in ons nieuwe huis.Het is gebouwd in 1906 en heeft bijna alle orginele details nog. Ook de deuren zijn allemaal uit de periode. Een probleem is echter dat 1 kastdeur en 1 deur van een toilet niet mooi (krom) sluiten. Links zit de deur mooi recht met de scharnieren in de post maar rechts wijkt de deur steeds verder naar onder steeds iets meer naar buiten. Als ik de deur dicht doe is rechtsonder nog ongeveer 2-2.5 cm verschil en steekt naar buiten.Ik heb de deur boven maximale speling gegeven zodat deze ook onder iets verder naar binnen valt maar vraag me af of er niet een manier is om de deuren weer recht(er) te krijgen. Ik zelf dacht er aan om boven/onderkant in de deur gaten te boren,daar wat water in te laten lopen en de deur geforceerd recht in de sponning vast te schroeven en zo een tijd te laten zitten. Zou dat helpen,of heeft iemand een idee dat inmiddels bewezen is dat het helpt?Of is het onmogelijk om er iets aan te doen?
Alvast bedankt.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Zeker niet doen!

Hoogstwaarschijnlijk is de deur van massief uitgeloogt grenen. De beste
manier om de deur weer redelijk te laten sluiten is om aan de bovenkant een wiggetje of plat blokje hout in de sponning te monteren. Begin met een dikte van 8mm controleer eerst of het slot goed sluit en de slotplaat goed vast zit. Duw de deur dicht en laat deze +/- 1 week met dit blokje zitten.

Sluit de deur beter (zal maar 1 tot 3 millimeter zijn) Maak dan het blokje wat dikker. En herhaal het process totdat de deru weer goed sluit. Trek hij niet meer bij ga dan over op de andere methode.

Maak de deur zoveel mogelijk kaal, Doe dit met afbeit om de profilering niet te beschadigen. Neem de deur af met een soda oplossing. Koop een dunne afdek folie (Dus niet zo'n oranje of blauw/groene) en pak de deur hiermee in. Laat aan de scharnierzeide bovenin een opening vrij. Huur een behangafstomer en steek de slang in een opening aan de slotzeide (de krommekant) onderin. Vul de afstomer met een oplossing van 1:30 amonia en water. Stoom de deur hier +/- 1 uur per centimeter dikte van de deur.
Pak de deur weer uit en duw hem in het slot met aan de bovenzeide weer een plankje van +/- 2/3 van het verschil tussen onder en bovenkant. In jouw geval zo'n 18mm. Laat de deur 4 voole dagen en nachten gesloten. Waarbji de relative vochtigheid in de ruimte niet boven de 65% mag komen en niet onder de 50%. Pas na 3 weken mg de deur opnieuw geverfd worden.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor de tips Tnimble! Ik heb het toch kunnen oplossen door de deur boven nog iets meer naar binnen te laten komen. Er is wel wat speling maar daar kunnen we makkelijk mee leven. Het is per slot van rekening een deur van 98 jaar oud , dus een kleine afwijking mag wel.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 1
O 0
G 0
A 3
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan