behang van gipsplaat verwijderen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,
De muren van mijn woonkamer zijn van van gipsplaat en er zit behang op. Nu wil ik het behang verwijderen om structuur of iets dergelijks aan te brengen. Hoe krijg ik zonder (al te veel) beschadigingen het behang van de gipsplaten af?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo, heb zelf ook in mijn huis vol goede moed gipsplaten ontdaan van behang me behulp van een stoomapparaat. Conclusie: gaat niet lekker. Je stoom uiteindelijk lagen karton van het gipsplaat af en je blijf ze eraf pellen. Snippers alom. Wat er bij mij uiteindelijk gebeurd is ? Alsnog platen eraf en nieuwe wanden opgetrokken ! Twee weekeinden voor niets gestoomd dus. Als je geen zin in sloopwerk hebt kun je nog overwegen om een dun gipsplaatje over overheen te schroeven. Heb je ook een mooie nieuwe, vlakke laag. Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Marcel (eerste reactie op dit bericht) heeft gelijk: beter is gipsplaten opnieuw op te zetten. Je zou het nog voorzichtig kunnen proberen met BIOTEX. Daar zitten enzymen in die de lijm opvreten. Gewoon aanmaken in een sopje en opborstelen. Daarna behang aftrekken. Wel eerst proberen op een klein stukje, want waarschijnlijk is dit ook te nat voor gipsplaten.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Gewoon de verticale naden schuren en dan lekker datgene erop doen wat jij mooi vind. Ik heb 4 jaar geleden spachtelputsch aangebracht en het is er nog niet afgekomen. Dus bespaar je het aanbrengen van nieuwe gipsplaten.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Het is maar net wat je wil. De een wil een frisse ondergrond. De ander wil er iets overheen plakken. Goed stucadoorswerk zit voor het leven en het is bekend van behang (en met name van behangplaksel), dat het bij vochtindringing KAN loslaten. Zeker op langere termijn. Maar dat hoeft natuurlijk niet te gebeuren en dan is het prima. Ik zou zelf alleen het risico niet willen aangaan om over tien jaar weer aan de bak te moeten.

Klinkt allemaal een beetje betweterig misschien (zo is het niet bedoeld), maar ik ben inmiddels (na het volledig strippen en opnieuw aftimmeren en stucadoren) helemaal allergisch geworden voor halve maatregelen. Mijn woning hing ervan aan elkaar.

Succes.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan