boiler aansluiten

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
goedenavond,
ik heb een boiler van 50lt in mijn keukentje geplaatst, maar nu weet ik niet waar de bruine, blauwe en geelgroene draad nou daadwerkelijk op het al opengemaakte electrische gedeelte moet plaatsen, het schijnt vrij simpel te zijn en ik heb niet de financieen om een monteur te kunnen betalen, Ashley. Mijn dank is groot.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Ashley

Bruin is een phase draad (spanning)
Blauw is een nul draad
Geelgroen is de aardings draad.

Mijn vraag is welk electrisch gedeelte heb je open gemaakt, aan de boiler zelf of waar de boiler moet worden aangesloten (stopkontakt/verdeeldoos).
Zat de electrische kabel niet aan de boiler gemonteerd.
Er zal toch wel een aansluit schema bij zijn.
Nota sluit altijd bij dergelijk soort werken de spanning/stroom af. En dit doe je in de groepenkast.

Bij twijfel? vraag dan aan een kennis, vriend of buurman om het klusje te klaren.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Goedemorgen Willy,

Allereerst mijn dank voor uw reactie.

Ik heb de onderkant van de boiler opengemaakt. Daar moet ik mijn electriciteitskabel die ik al heb voor zien van een stekker dus aansluiten, hoe weet ik waar ik de bruine en de blauwe draad moet plaatsen, van de groene weet ik het al. Ik kan nl geen schema's lezen. Ik wil het ook niet navragen want ik kom dan meestal met mensen in contact die kortsluiting of zo veroorzaken en het is altijd goed om zelf te leren, toch?
Ps Het is een cilindervormige boiler die het water constant warmhoud.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Ashley,

Even over je aansluitprobleem.
Staat er nergens op de beschrijving of bij de aansluitingen extra informatie, iets zoals: fase,nu,L,N, etc
Namelijk bij nieuwe nederlandse aansluitingen zijn de draden alsvolgt:

Bruin Fase(+) = L (Life)
Blauw Nul(-) = N (Neutral)
Zwart Schakel
Geel/groen Aarde

Hoop dat je hiermee verder kan.

Succes.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi, hallo daar Worp3,
klinkt als een Star-trek aflevering, jullie allemaal bedankt daar voor de hulp, ik had er echt veel aan, ben nu dus ook een stukje wijzer geworden haha.

Bedankt jongens,
Ciao,
Ashley
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan