Deur en kozijn weg, muurtje maken

  • #1
A

Anonymous

Guest
Prikborders,

Ik heb een niet dragende muur, waar een deur inzit. Deze deur + kozijn wil ik eruit hebben, en de gehele muur wil ik laten doorlopen tot een gladde wand zeg maar. Wie weet hoe dat het beste aan te pakken? Wie kan me tips geven, want zo 123 weet ik niet hoe ik het het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Verwijder eerst de drempel daarna:

Methode 1:

Ga met een reciprozaag met ijzerzaagje tussen de muur en het kozijn door. Hiermee zaag je de schroeven / slagpluggen door. Het kozijn kun je er nu tussen uit schuiven.

Methode 2:

Zoek in de sponning de slagpluggen of schroeven terug en draai deze er uit. Zet een koevoet tussen het kozijn en de muur en breek het laatste deel los (i.v.m. de kit en/of isolatieschuim tussen kozijn en muur).

Zet daarna de opening dicht met cellenbeton blokken.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Het kozijn moet je er wel uit halen.De dikte van de muur moet je ook weten.Aan de hand daar van zou je van die YYtong blokken kunnen halen.Licht van gewicht,makkelijk te plaatsen,makkelijk te verwerken.

Daarna als de blokken gelijmd en droog zijn kan je de wand aanhelen door er een stuclaagje er over te zetten.Iets anders is ook wel leuk en scheur overbruggent en dat is glasweefsel.Je hoeft dan niet op kleine krasjes te letten en een hoop oneffenheden verbloem je dan.

Als het glasweefsel droog is,kan je het in ieder gewenste kleur sausen(muurverf).Ik heb het ook hier en het is heel makkelijk aan te brengen,en het is weer iets anders!

Groetjes Marcel(rottierood).
FeJo schilderwerken Wijdenes.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Blijft de muur boven het kozijn gewoon hangen als je het kozijn weghaalt? Biedt het kozijn niet een beetje ondersteuning aan de muur erboven?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Deurkozijnen horen niet dragend te zijn. Bij blokken is het gewicht er boven erg weinig. Bij bakstenen houdt het metselverband ze op hun pek over zo'n relatief korte afstand. Vaak zit er bij bakstenen een staal wapening 1 rij bovenhet kozijn.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
goed advies van rottierood, maar als aanvulling altijd op aansluitnaad onder de afwerking een weefselstrook gebruiken. het gaat gegarandeerd scheuren, al is het maar een krimpscheurtje. ook dat tekent zich af in putz e.d.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan