gaskachel lijkt zichzelf uit te blazen

  • #1
A

Anonymous

Guest
niet echt een klus vraag. Onze gaskachel lijkt zichzelf uit te blazen. Zodra hij hoog wordt aangezet zie je de waakvlam druk bewegen en uiteindelijk uitvallen, waarna de waakvlam ook zichzelf uitblaast.
ondertussen kunnen ze onze kachel niet maken ze weten in de fabriek niet hoe het komt. het is namelijk niet de thermokoppel. verder is de schoorsteen en alles prima.

wie weet wat het kan zijn?

gr

martijn
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
het kan zijn dat je gasvoordruk (gasdruk die binnenkomt van je gasleverancier) (te) laag is. Deze moet zijn 25mbar, + of - 17%. De praktijk leert dat beneden 20 mbar problemen komen. Deze druk kun je meten met een drukmeter. Die heb je waarschijnlijk niet. Kook je op gas? ZIe je de vlammen op je gasfornuis lager worden als je cv ketel aanslaat? Ja? dan is je gasvoordruk zeker te laag. Je moet dan naar je gasleverancier bellen en vertellen wat er aan de hand is. Heb je dit probleem altijd gehad met deze kachel? Staat de kachel er pas? Het kan ook zo zijn dat je branderdruk te hoog is. Dan wordt er zoveel gas onttrokken naar de hoofdbrander dat je waakvlam te weing gas krijgt. Vervolgens koelt je thermokoppel te zeer af en wordt de gastoevoer gestopt. Ook kan het zijn dat er valse lucht wordt aangezogen uit de ruimte. Controleer eerst deze dingen maar eens, misschien is dit al voldoende
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
thanks voor de reply. moet zeggen dat ik niet op gas kook maar elektrisch. De kachel is nieuw en staat er nu 8 maanden. De problemen waren vanaf het begin af aan. Zodra de vlammen te hoog worden zie je de waakvlam heel druk bewegen. Totdat die ineens volledig uitslaat.
Hoe kan ik zien dat de hoofdbrander te weinig gas krijgt en hoe kan ik dat verhelpen. Verder hoe kan ik zien dat er valse lucht wordt aangezogen vanuit de ruimte??

gr

martijn
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
De kachel zal waarschijnlijk geen valse lucht aanzuigen omdat deze nieuw is. Kan het niet zo zijn dat de rookgassen niet goed afgevoerd worden. Denk aan struiken, klimop e.d. Het kan ook zo zijn dat je leiding diameter te klein bemeten is, dan zou 'ie je gasleiding "leeg" trekken als de hoofdbrander in bedrijf komt. Heb je de kachel zelf geplaatst? Zo niet dan is 't nog garantie van je installateur!!
Hoe dit is je gasleinding, en hoe lang. Hoe zwaar is je kachel. Dit vind je op je type plaat onder Nominale belasting bovenwaarde????
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
hoi,

nou de gaskachel is vorige week opgehaald voor reparatie. Erg laat! na 8 maanden bellen en kneuzen van monteurs in ons huis die allemaal niks wisten te verhelpen en zelfs alles erger wisten te maken (eentje brak het spuitstuk af) is de kachel gemaakt!. En het was dus de branderdruk die veel te hoog stond! Dus nu werkt die als een zonnetje. Het briefje wat ik bij de kachel had gedaan, daar had ik op geschreven dat waarschijnlijk het lag aan de branderdruk en ind. dat was het. Dus superbedankt!!!! Ik had dit klusbord eerder moeten vinden had een hoop gezeur gescheeld.

thanks, en vr.gr.

Martijn van A.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan