gyproc vochtige muur

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Geachte forum bezoekers,

Ik zou mijn muur laten injecteren met een injectiemiddel onder lage druk door een gespecialiseerd bedrijf. Daarna wens ik mijn muur (30cm breed)- enkele buitenmuur dus geen binnenmuur - zo snel als mogelijk af te werken. Bepaalde specialisten raden me aan om de muur 15 maanden te laten uitdrogen, anderen ondersteunen mijn voorstel:

Ik denk eraan om m.b.v. alu profielen een geïsoleerde gyprocwand te maken op 4 cm afstand van de muur zodat er een 'vide' (luchtcirculatie) ontstaat tuss. gyproc en muur. Tussen de vloer en de onderste gyprocwand laat ik een kleine ruimte om het uitdrogen niet te belemmeren.

Mijn vragen:
1. Is dit een correcte oplossing?
2. Zo ja, moet ik aan de bovenkant van de gyprocwand ook een opening laten of verluchtingsgat steken?
3. Zal er na verloop van tijd opnieuw schimmels en paddestoelen ontstaan?

mvg

nespter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als eerste de vraag hoe oud is ongeveer de muur en hoe is deze afgewerkt? Dan is er pas wat over te zeggen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Het gebouw zou opgericht zijn rond 1940 (= dus zonder isolatiepapier). De muren zijn ca. 30 cm dik.

De wand is bewerkt met een bruine deklaag (de naam opsnapt me) en met daarop een stuclaag.

Daarnet heb ik dit gelezen:
"Is de muurzo vochtig of onregelmatig dat het onbegonnen is om een lattenwerk tegen te bevestigen dan kunt u een nieuwe voorzetwand bouwen die los staat v/d muur.... aan de kamerkant brengt u ook een dampscherm aan bv polyethyleenfolie... aansluiting van lattenwerk aan vloer, plafond en zijwanden dicht u eveneens met kleefband"

Hoe kan de buitenmuur dan uitdrogen?

mvg

nespter
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
In de vraagbaak gevonden:

"Geen oplossing is het plaatsen van een gipsen voorzetwand. Het vocht zal zich nog meer ophopen achter de gipswand. Er is nu immers helemaal geen ventilatie meer. Uiteindelijk zal de gipswand bezwijken onder het opgehoopte vocht."
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #5
A

Anonymous

Guest
Dit is helemaal corrct. Het probleem is waarschijnlijk dat het vocht wat uit de kamer de muur in trekt, en het water wat via het dak en de kozijnen in de muur komt er niet snel genoeg meer uit kan aan de buitenzeide.

Het eerste wat gedaan kan worden is het volgende:

Het gaat hier om een gestucte muur, is deze muur na het stucen geverfd? deze kan niet damp doorlaten zijn. Ook kan het zijn dat de stuclaag in de afgelopen 65 jaar opnieuw gestuct is met een portlandcement gebonden stuclaag. Deze laat ook zo'n 2 maal zo weinig vocht door dan de kalk/tras stuclaag die origineel geplaatst is.

Ga ook alle kozijnene na, lang de klozijnen loopt een naad, deze wordt nog wel een bij het schilderen vol gestopt met siliconen of butuleen kit. Deze naden zijn er om 2 redenen; het opvangen van de werking van het hout en het metselwerk, en het afvoeren van condensatievocht op de gladde structuur van het hout tov het steen. Deze naden dienen alleen tegen directe regen inval afgesloten te zijn. Dit geberut door een mengsel van 1 deel kalk, 1 deel cement, 7 delen (wit) rivier zand.

Als dit in orde is, en met voldoende continu ventulatie (min 7 m3), na een ongeveer 1 maand moet je dan duidelijk verschil zien.

Ook kan door b.v. een gestegen bodem vochtigheid een deel van het probleem door optrekken vocht komen. Dit kun je tegen gaan door in de onderste rijen steek een meter voeg er volledig uit te halen, lood op dpc folie in te brengen en weer dicht te voegen met bastaard mortel. In de rij er boven 1.5 steen overlappende de volgende meter, dan weer de rij er onder enz.

Bij het plaatsen van een voorzet wand om de isolatie waarde te verhogen, en zo condensatie te beperken, zo'n 2 tot 5% van de voegen (de verticale) opensteken om de spou te ventuleren met buiten lucht. Let op dat er dan binnen meer continue ventulatie moet zijn.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Het gaat hier om een gestucte muur en deze is na het stucen geverfd?

Er zijn kozijnen aan de zuid- en westkant (in massieve gepleisterde buitenmuren). Enkel de west-kant werd onlangs met speciale planken bezet (kleine spouw met buitenmuur) tegen directe regeninslag. Dus als ik het goed begrijp moeten de naden van het raamkozijn aan de zuidkant open blijven!

Bedoelt u minimum 7 maanden ventilatie?

Ik verkies om de muur te injecteren want onderkappen is bij ons niet mogelijk.

U stelt dus voor om gaatstenen aan te brengen in de buitenmuur?

In de test-aankoop/brico gids las ik op pg65:
"Ventilatie is een zaak die los van isolatie moet worden aangepakt, en trouwens niet via de muren moeten gebeuren."

Om ventilatie binneshuis te voorzien dacht ik eraan om in iedere leefruimte een plafondventilator te voorzien die uitkomt op de zolder.

Alvast bedankt voor uw antwoord
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Aan welke zeide van een huis een kozijn zit maakt niet uit. de naden dampdoorlatend te zijn. De enige juiste methode hiervoor is de naad afdicjten met een kalk mortel. Als de naad geheel open is is het ook niet goed omdat hier dan direct water in kan komen. Dat met die speciale plankjes volg ik niet geheel.

Moet na 1 maand (niet 7 maanden) al merkbaar zijn.

Het injecteren van de muur staat fijtelijk los van het oplossen van de oorzaak van het probleem. Als de muur met een cementplijster is gestuct of met een dampdichteverf laag is na behandel om het stucwerk (opnieuw) een mooie kleur te geven helpt injecteren niet, en kan ook averechts werken.

>U stelt dus voor om gaatstenen aan te brengen in de buitenmuur?
Een aantal stootvoegen (verticaal) uithakken is beter.

"Ventilatie is een zaak die los van isolatie moet worden aangepakt, en trouwens niet via de muren moeten gebeuren."
Wat men hier bedoelt is ruimte ventulatie. Deze wil je het lieft niet via de muur hebben, dit noemen we n.l. toch en reageren mensen nog al panisch op. Spouwventualatie gaat alrijd via de muur en daar ging het hier over.

Voor de ruimte ventulatie is het indedaad een goed idee om een buis ventulatie aan te leggen. Hiervoor zjn 2 mogelijkheden. Zoals je aan geeft elke ruimte voorzien van een ventulator met verschillende afvoeren. Een betere manier is het plaatsen van een centrale ventulator op zolder met alleen aanzuig buizen naar de ruimten. Dit is stiller, en goedkoper in gebruik.

Let er wel op dat naast de ventulator er ook openingen naar buiten moet zijn. Anders kan de ventulator geen lucht verplaatsing geven. Wat er uitgaat moet er elders ook weer in.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Beste Tnimble,
Kun je mij uitleggen waarom je bij het aanbrengen van lood+dpc steeds een laag zou moeten verspringen na 1 meter.
M.a.w. Waarom kun je dit niet over de hele lengte van de muur op dezelfde hoogte houden?
m.vr.gr.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Omdat je anders de sterke uit de muur weghaalt. het lood (beste middel er tegen) vervangt de gehele cement voeg. Haal je deze uit dezelde rij weg zakt je muur een centimeter naar beneden, voordat je kans krijgt het lood in te schuifen en af te werken met mortel. :)
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
tnimble, graag antwoord...

Dank bij voorbaat,


nespter
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 2
M 2
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan