Vochtige binnenmuren

  • Onderwerp starter tolstreb
  • Startdatum
  • #1

tolstreb

New member
Hallo,

Wij hebben last van vochtige binnenmuren in onze oude keuken.
We hebben een huis van rond 1930 en de oude keuken is er later achtergebouwd.
De vloer is op de grond gestort dus heeft geen kruipruimte.

Naast de oude keuken zat de aoude badkamer welke al anderhalf jaar niet meer als badkamer wordt gebruikt.

Nu vertoont de binnenmuur zo'n 25 cm vacht en schimmel.
Het behang laat los en het ziet er ongezond uit.
In de muur loopt waarschijnlijk een waterleiding maar dat die lekt lijkt mij vreemd omdat slechts een gedeelte van de onderkant vochtplekken vertoont.

Mijn vraag is of er een eventueel simpele manier is om te controleren of de waterleiding inderdaad lek is, zonder dat ik de hele muur hoef te slopen.
Een andere vraag is of er een simpele oplossing is om het vocht tegen te gaan.

Alvast bedankt,
Bert
 
  • #2

tolstreb

New member
De waterleiding heb ik niet gevonden. Heb het geprobeerd met twee verschillende detectors maar blijkbaar zit er niets.
Blijft alleen het vochtprobleem nog over en ik denk zelf dat het als oorzaak heeft dat er de badkamer naast zat (de bak was lek) of dat het vocht uit de grond komt wat mij eigenlijk zelf ook vreemd lijkt.
Misschien dat iemand nog ideeen heeft om dit aan te pakken.

Groet,
Bert
 
  • #3

FraDu

New member
Geachte, Mijn zus had een oud pandje in Delft met hetzelfde probleem.
Na wat speurwerk in oude archieven kwam ik hetvolgende tegen.
Boor om de 30 cm ongeveer op de grenslijn van de schimmel gaten van ± 10mm schuin van boven naar beneden.
Ik weet alleen niet meer waar je het organisch middel (ziet eruit als water) kan kopen. Je heb van die setjes met trechtertjes die je in de schuine gaten zet en vult met de organische middel. Wat is er aan de hand, bij oude huizen werdt vroeger in plaats van een trasraam gemetseld tussen de fundering en de muur glasplaatjes gelegd om het optrekkend vocht tegen te houden. Door de lange vochtigheid wordt de steen meer poreus en trekt het water als ware omhoog. Dit heet capilaire werking. Dit zie je ook als je een glas water tapt en je kijk naar het oppervlakt langs het glas, dan zie je het water een beetje tegen de rand aanstaan. Nu weer terug. Doordat het organisch middel via de trechtertjes langzaam in de steen zakt gaat het een verbinding aan met het water in de muur en het wordt een verdichtingsmiddel. Na enige tijd zal het grondwater niet meer optrekken in de muur en ben je verlost van die ellendige schimmel die iedere keer weer terugkomt. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk is het hetzelfde middel wat men gebruikt om de gevels waterdicht te maken. Een andere manier (of je moet de ondermuur bij de fundering geheel vervangen in trasraam stenen, dit is nogal kostbaar!) is er eigenlijk niet.
Succes
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 0
M 2
A 9
A 2
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan