Haard aanleggen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een schouw in de huiskamer waar ooit een gaskachel onder heeft gestaan. Sinds jaren is die kachel weg en hebben we centrale verwarming, maar ik zou graag een open haard willen bouwen op die plaats.

De pijp die naar boven loopt is waarschijnlijk niet geschikt voor net verbranden van hout (ik heb begrepen dat voor haarden en gaskachels verschillende pijpen worden gebruikt).

Hoe zou ik de huidige kunnen vervangen en er een haardpijp van kunnen maken? Moet ik de hele boel open halen, of zou ik ook van onderaf of bovenaf aan de slag kunnen? Wat is de minimale diameter van 'n haardpijp?

De schouw bevindt zich in de woonkamer op de begane grond, en we hebben daar 1 verdieping boven waar de pijp door loopt.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Diameter 15 is meestal ok. Als de pijp van ijzer is kan hij zo gebruikt worden. Wel even checken of hij bijv. niet omgeven is door brandbaar isolatie materaiaal.

Ja er zijn speciale pijpen die je kan inbrengen, ik kom binnenkort wel even kijken peter....
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De diameter van het rookkanaal moet in verhouding staan tot de breedte van de openhaard.Bij 65cm stookplaat moet de pijp al gauw 20 cm doorsnee hebben.Als het een oud huis is, is de schhoorsteen van binnen vak wa slordig gemetseld waardoor de pijp er niet doorheen te trekken is. In dat geval beter de schoorsteen open te hakken en de pijp er in te duwen. Dan alle ruim om de pijp hen opvullen met Frmiculiet gemengd met wat vochtig cement.Een harmonicapijp van 20 cm doorsnee kost onbgeveer 90 per meter. Maar het is de moeite waard nooit meer porblemen of dooeslaande rook dus leker rustig slapen. Hoop dat je er iets aan hebt.
Vraag bij de openhaarde leverancier even naar de verhoudig breedte haard/ doorsnee pijp/ mvg evw
 
Thread starter Similar threads Replies Date
Z 0
L 1
M 3
B 0
P 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan