Hoe moet ik Perilex aansluiten

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een keramische kookplaat gekocht die volgens de keukenleverancier 2 x 220Vac nodig heeft. Dit dient volgens hen te gebeuren met een Perilex-stopcontact. Niemand kan mij echter vertellen hoe ik een Perilex stopcontact op mijn groepenkast moet aansluiten. Dus: Welke fase op welke aansluiting in het stopcontact. Op de verpakking van het stopcontact staat niets en de bouwmarkten weten het ook niet.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ik heb ook een fornuis dat op een "tweefase" moet. Dat is voor zover ik het begrijp een perilex aansluiting. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar je moet een "kookgroep" inrichten in je stoppenkast. Ik moet het ook nog gaan doen. De meneer van de electriciteitswinkel vertelde mij het volgende:

Je moet je fornuis uiteindelijk gaan voeden met twee groepen. Dit betekent, dat je de fase van de ene groep aansluit op de F1 van je stopcontact en de fase van de andere groep op de F2 van je perilex-stopcontact. In feite draait je fornuis dan op twee zekeringen. De platen van je fornuis trekken simpelweg teveel vermogen (meer dan 3 kW) om allemaal op 1 groep te passen. Daarom moet alles worden verdeeld. Als je dat gedaan hebt, moet je er nog voor zorgen, dat de schakelaartjes van je schakelautomaat (als je die hebt) van de twee betreffende groepen mechanisch met elkaar verbonden zijn. Als dan 1 van de groepen om een of andere reden afschakelt, dan schakelt ie meteen je hele fornuis af, wat wel handig is als er iets aan de hand is. Je hele spulletje is dan meteen stroomloos (dus ook je tweede groep). Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Zoals jij het omschrijft, hebben ze het mij ook verteld. Fijn echter dat het nog eens bevestigd wordt, zo weet ik zeker dat ik het bij het rechte eind had.

Ik heb alleen het probleem dat noch op de verpakking noch op het stopcontact zelf de aanduidingen F1 en F2 te vinden zijn. Dus ik weet niet welke fase op welke aansluiting moet. Misschien weet jij dat nog?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Weet ik niet nog, want ik heb het nog niet gemaakt. Ik ging er even vanuit dat het wel op de stekker (of in het stopcontact) vermeld staat. Niet dus. Ik zal is zoeken op internet. Wil het ook wel weten. Proberen is ook zo link op je (waarschijnlijk pas nieuwe) kookplaat. Misschien in de beschrijving van je fornuis ?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Wacht even; ik lees dat je niet weet of je F1 of F2 te pakken hebt. Houdt dat in dat je wel weet wat de NUL is ? Zo ja, dan maakt het niet uit welke fase welke is ! Als je maar geen fase op de nul (of andersom) gaat aansluiten. F1 in de stoppenkast op F2 van je stopcontact (en andersom) maakt niets uit. Denk ik. Hooguit dat je niet weet welk deel in de problemen zit als je stop eruit gaat. Maar dat wist je toch niet, want die zitten (mechanisch) aan elkaar als het goed is.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Nee, het probleem is dat ik niet weet wat F1 en F2 op de Perilex is.

Ik heb dus inmiddels wel twee aparte groepen gemaakt en die heb ik doorgetrokken naar de kookplaat. Uit de muur komen nu dus 2 bruine draden (fase 1 en fase 2), 2 blauwe draden (nul 1 e nul 2) en een geel/groene (aarde).

Ik ga ervan uit dat de aarde op de middelste pen van de Perilex wordt aangesloten. Maar waar de rest op moet, dat is me niet duidelijk en niemand schijnt het antwoord te weten. Ik heb zelf ook al gezocht op Internet, maar kennelijk is Perilex zo bijzonder dat niemand er iets over heeft.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
hm, ik had een heel verhaal gedicht, houdt de PC er opeens mee op, nu ja opnieuw dan maar.
ik heb even gebeld met een electrazaak:

aarde is inderdaad de middelste platte.
aan de ene kant (links of rechts) zitten de fasen boven elkaar
aan de andere kant de nullen.

dus zo

nf
a
nf

OF ZO

fn
a
fn

Snapje ?

Nu alleen nog even uitvissen of het links of recht moet zijn (stekker openmaken of is dat een gegoten exemplaar) ? Apparaat openmaken ?
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Nou, het zit helemaal snor hoor. Je aansluitschema klopt en dus werkt mijn kookplaat inmiddels op 2 groepen. Ik heb wel nog even een extra groepenkast in mijn meterkast geinstalleerd, waarin ik de twee kookgroepen heb geplaatst. Het is een investering, maar dan is het ook meteen goed geregeld.
Nog bedankt voor de hulp op dit punt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan