nieuwe beton vloer storten

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoi allemaal, ik wil een nieuwe beton vloer storten. ca. 24 vierkante meter. ik heb al isolatie (17 cm).

Er moeten in de vloer diverse leidingen weggewerkt worden; te weten: Elektra, gas, water en cv(aanvoer+retour)

Nu is mijn vraag, moeten deze leidingen ONDER de isolatie ín het zand liggen of mogen deze ín de beton gestort worden?

Voor de Elektra wilde ik gewonen vultkabel (3x2,5) gebruiken. Moet deze kabel ook nog extra in een mantelbuis?

Voor de gas en waterleiding wilde ik WICU 15 mm gebruiken. Moet deze ook nog in een mantelbuis?

Voor de CV wilde ik 22 mm WICU buis gebruiken.

Het liefst wil ik de CV buis in de afwerkvloer leggen i.v.m. de te verliezen warmte.

Graag antwoord.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Alles in de vloer storten.
Mantelbuizen toepassen i.v.m opvangen krimp en uitzetten.
In het beton is er ook geen inwerking van vocht mogelijk, denk over langere termijn.
Als je elektra buizen toepast de verbindingsstukken lijmen om losschieten tijdens betonstorten te voorkomen, en ruime bochten toepassen.
Buis geeft in de toekomst mogelijkheid om electra aan te passen, kabel niet.
N.b gasbuis moet wikubuis uit een stuk zijn in een mantelbuis gelegd en in het beton worden gestort. Verbindingen moeten bovenvloers gemaakt zijn.
Dit is hier een voorschrift voor gasleidingen.
tot ziens
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Als oud elektricien zegt vultkabel mij niets over of dit wel of niet in de grond / beton mag / kan. Het lieft de kabels onder de isolatie maar dit hoeft niet persee, moet dat wel BOVEN het beton raster liggen. Gebruik hier voor YmVk of YmVk-as. De laatste heeft naast de dubbele isolatie mantel nog een stalen schild tussen de eerst en 2de isolatie laag zitten die de kabel sterker maakt en meer bestand tegen doorboren met b.v. graafwerkzaamheden (dit laatst zie ik niet zosnel gebeuren in een betonvloer) Er hoeft geen mantel omheen. Let er op het beton raster te aarden met een vertinde koperdraad van 6mm^2 De aardklem vastdraaien toto een kwartslag voor afbreken en daarna goed intapen dat deze niet gat roesten door het zuur in het beton.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.460
Berichten
8.962
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan