Stopcontacten horizontaal verplaatsen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
In een huur huis zitten in de slaap en logeer kamer slechts 1 stopcontact (per kamer), deze zijn ook nog zeer onlogisch gemonteerd. Nu wil ik deze graag verplaaten echter ook ik horizontale richting. Daarbij heb ik mijn vragen. Wellicht mag het niet, maar ook ethisch is het niet geheel verantwoord.
Vandaar dat mijn idee is om de huidige lichtschakelaar/stopcontact te vervangen door twee inbouwdozen en van daaruit een sleuf naar de vloer te trekken. Op de vloer komt laminaat met een dempende vloer van 9mm. In deze dempende vloer wil ik dan een kabelgoot leggen (wil niet in de vloer frezen en de dempende laag is te klein voor 5/8 buis). Vervolgens wil ik 1.5 m verderop weer een sleuf in de muur frezen (tot 40cm) om weer een inbouwdoos te plaatsen. Hierbij een aantal vragen:
- Is dit een acceptabele werkwijze?
- De stopcontacten zijn allemaal ongeaard (huis van '53), mag ik nog ongeaard aanleggen?
- Hoe dicht kom ik met een sleuvenfrees bij de vloer, m.a.w. moet ik alsnog de onderste 30cm uithakken?
- Moet ik de sleuven met een speciaal middel dichtsmeren? De wanden zijn gestucd dus ik dacht de buizen met tegenlijm vast te zetten (heb ik nog) en met gips af te vullen. Of moet ik specie gebruiken (of is dat aan te raden).
- Kan ik speciale problemen verwachten bij het omzetten van opbouw naar inbouw?

Zoals al aangegeven zijn er twee kamers. Deze delen een muur. Nu was mijn idee om de stopcontacten aan weerszijden van die muur te plaatsen. Dus het stopcontact in de slaapkamer aftappen en via de hierboven beschreven constructie 1.5m verplaatsen. En deze door de muur door te verbinden met een in te bouwen doos aan de andere kant. Ook hierbij vragen:
- Kan ik de dozen zo plaatsen? De muur is 8.5cm dik, inbouwdozen zijn 40mm als ik me niet vergis. Ik zal de dozen dus aan elkaar moeten verbinden.
- Ik neem aan van wel, maar voor de zekerheid: mag ik een stopcontact in een kamer door de muur vanuit een andere kamer voeden? De kamers zitten op dezelfde groep.

Tot slot: mag ik een horizontale leiding aanleggen boven een deurpost?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
> Is dit een acceptabele werkwijze?

Het probleem is een beetje dat af het wel het technisch kan je met een paar praktische en veiligheids problemen zit. De laag waarin de gootjes komen te liggen is een zachte laag, die ook geen vaste plek heeft. Het zou wat kunnen gaan schuiven tov de muren. Je kunt het dus beter infrezen.


- De stopcontacten zijn allemaal ongeaard (huis van '53), mag ik nog ongeaard aanleggen?

Nee

- Hoe dicht kom ik met een sleuvenfrees bij de vloer, m.a.w. moet ik alsnog de onderste 30cm uithakken?

Afhankelijk van de freesmachine tot zo'n 10 a 20cm. Haaseslijper komt iets verder. Laatste stukje kun je boren of uithakken (handmatyig of pneumatisch)


- Moet ik de sleuven met een speciaal middel dichtsmeren? De wanden zijn gestucd dus ik dacht de buizen met tegenlijm vast te zetten (heb ik nog) en met gips af te vullen. Of moet ik specie gebruiken (of is dat aan te raden).

Kunt je met snel gips vastzetten. paar klodders in de sleuf, buis er in, en daarna vlak afstijken. Zit vrijwel direct vast. Als laatste afwerking kun je b.v. fix en finish gebruiken. Dit is een gips plijster die heel dun aangebracht kan worden. Na het aanbrengen iets laten drogen en dan met een spacmes de laatste ribbeltjes er af stijken. Weer iets laten drogen met een vochtig sponsbord er overheen draaien.


- Kan ik speciale problemen verwachten bij het omzetten van opbouw naar inbouw?

Nee, alleen als het opbouw materiaal op inbouw dozen zijn, zou het kunnen zijn dat je te wienig inbouw sipte hebt.

- Kan ik de dozen zo plaatsen? De muur is 8.5cm dik, inbouwdozen zijn 40mm als ik me niet vergis. Ik zal de dozen dus aan elkaar moeten verbinden.

De achterkanten van inbouwdozen zijn koppelbaar. Hiervoor zit aan de achterkant een doorvoer opening en een aanelkaar vast schuif profiel. Als de 2 aan elkaar vast gezette dozen nog iets dunner zijn dan de muur, kun je ophoog ringen op de dozen zetten om de juiste maat tekrijgen.

- Ik neem aan van wel, maar voor de zekerheid: mag ik een stopcontact in een kamer door de muur vanuit een andere kamer voeden? De kamers zitten op dezelfde groep.

Ja dit mag

- Tot slot: mag ik een horizontale leiding aanleggen boven een deurpost?

De richting waarin een buisloopt maakt niet uit bij ingefreesde buizen. Bij opbouw is de beugelafstand korter voor diagonaal en nog korter voor horizontaal.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Ik dacht dat ongeaard of geaard afhangt van de ruimte. In een woonkamer of slaapkamer mag ongeaard ook, of zijn de regels mij alweer vooruitgesneld?

Groeten, Hein
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Sinds 1997 (uit mijn hoofd) moet in alle ruimtes alles geaard aangelegt worden en niet alleen 'vochtige' ruimtes. Ik vroeg me echter af of dat ook zo was bij uitbreiding van een bestaand ongeaard netwerk in slaap/woonkamer. tnimble schrijft van wel.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Bedankt!

Door wat voor materiaal kom je met een sleuvenfrees? Formeel alleen rode baksteen en gips, maar is dat werkelijk ook zo? Ik zit nl met een originele ('53) cementmuur afgesmeert met blauwpleister. Kan ik dan toch beter een sleuvenzaag nemen?
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hangt ook een beetje af van de freesdiepte en wat voor materiaal het is. Cement gaat, beton niet met een lichte muurfrees. Bij de verhuur kunnen ze dit beter aangeven.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan