thermostaatkraan

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik kom er maar niet uit hoe het nu zit met mengkranen en geisers. Meer speciaal over de thermostaatkraan lees ik lijnrecht tegenstrijdige berichten, ook op dit prikbord (discussie in 2004; zelfde onderwerp).
Het probleem is dit. We hebben een gewone mengkraan, maar al vele jaren sukkelen we met de temperatuur van het douchewater: als je teveel koud bijmengt gaat de geiser uit. Vooral 's zomers is dat een probleem.
Nu vond ik een artikeltje waarin een kennelijke vakman als oplossing geeft: thermostaatkraan kopen. Niet alleen omdat die automatisch mengt, maar ook omdat hij "terugslagkleppen" heeft, die voorkomen dat het koude water het warme water "wegdrukt" zodat de geiser uit gaat.
Dat leek me wel wat, dus bij de gamma, in de aanbieding, een thermostaatkraan gekocht.
Resultaat: hij werkt prima, doet precies wat ik hoopte. Maar hij maakt daarbij een doordringend, zenuwslopend, gepiep. Kraan teruggebracht: volgens gamma hoort dit niet en het kan niets te maken hebben met het feit dat hij op een geiser is aangesloten. Gewoon een andere meenemen. Resultaat echter: een oorverdovend gesnerp; ditmaal begon ook de geiser, die 2 vertrekken verder hangt, mee te doen.
Volgens de handleiding van de kraan, en alles wat ik erover kan vindenop het internet, ligt dit eraan de de "terugslagkleppen" vervuild zijn. Maar deze 2 kranen waren gloednieuw. Gamma heeft de kraan teruggenomen, maar wil me niet verder helpen, want: "een thermostaatkraan is niet geschikt voor een geiser; dat werkt niet". Ze ondersteunen dat met verhalen over een tapdrempel, en "pendelen" - maar, zeg ik dan, daar gaat het helemaal niet om, want functioneren doet hij nou juist prima!
Inmideels lees ik dat er een verschil is tussen oudere geisers (van voor 1985) en moderne; en tussen oudere thermostaat kranen (geen jaartal) en nieuwere typen. En dat jemoet opletten of de geiser en de kraan "bij elkaar passen". Ik wil daar best op letten - maar HOE dan?
Maar het gaat me niet alleen om die "thermostaat"; ik wil gewoon mijn douchewater goed kunnen mengen; dan maar geen thermostaat. Maar een gewone mengkraan is, lees ik, "niet geschikt voor geisers"!
Is er iemand die hier het fijne van weet? Ik zou er dankbaar voor zijn, want de warme dagen komen er weer aan, en dat betekent voor ons douchen met water dat, met voortdurend draaien aan de knoppen, heen en weer pendelt tussen gloeiend en koud.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hetverhaal van geisers en thermostaatkranen kan ik wel verklaren. Een geiser geeft niet per definitie warm water. Daarvoor is eerst een bepaalde waterstroom nodig die de warmte van de brander kan afvoeren.
Het probleem met thermostaten is dat ze de koudwater kraan gewoon open zetten en dan bijregelen door de hoeveelheid warm water te bepalen. Stel dat die tapdrempel op 2 liter ligt en je thermostaat vraagt 1.5 dan slaat de geiser uit, waarna het water koud wordt, de thermostaat meer water vraagt en de geiser weer aanslaat. Het water wordt weer zo heet dat slechts 1.5 liter nodig is en de geiser slaat weer uit etc.

Ik begrijp dat dit niet jouw probleem is, maar dat is wellicht de achtergrond waarom de GAMMA z'n handen er niet aan wil branden. Toevallig weet ik ook wat de GAMMA thermostaat kost, misschien kan dat een probleem zijn. Vervuilde terugslagkleppen is slechts een aanleiding voor de reden dat de thermostaat peipt en kraakt. Vervuiling zorgt nl dat hij niet goed sluit, maar dat kan ook komen omdat de klep slecht is gefabriceer of gemonteerd bijvoorbeeld.

Een tip: ga eens naar een gerenommeerde sanitairhandel en koop er een goed thermostaat met advies. Laat hem eventueel installeren waarna de monteur kan kijken of er een probleem is.

Succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoe het met jou geyser is weet ik niet, maar "vroeger" zat er aan een geyser 2 warm water uitvoer punten. Één voor het tapwater en één voor douchwater en deze kon je aan de geyser op temperatuur regelen. Dit was voor de veiligheid dat kinderen tijdens het douchen niet te heet water konden krijgen. Kijk eens in de gebruiksaanwijzing of dat bij jou ook nog zo is.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
harry, met jou kan ik praten. Helemaal mee eens. Een "geen merk" kraan is meestal niet gepolijst van binnen en ruw uitgefreest waardoor stromingsgeluiden onstaan. Koop een Grohe en test het uit.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Ik waardeer enorm de moeite die diversen genomen hebben om mijn vraag te beantwoorden!
Maar veel duidelijker wordt het me niet.
De antwoorden suggereren dat het alleen maar een kwestie is van de prijs van de kraan. Zeker, mijn mengkraan was een koopje (22 euro in de aanbieding) maar heb ik enige garantie, of zelfs maar gerechtvaardigde hoop, dat een duurdere kraan dit lawaai niet zal maken?
Trouwens, als deze kraan bij iedereen zo zou gillen als bij mij zou iedereen hem terugbrengen (en zou de Gamma er dol van worden) - dus waarom gilt'ie bij mij en niet bij anderen? Begrijp ik nog steeds niet.
Verder werd gezegd dat een thermostaatkraan het koudwater helemaal open zet en warm bijmengt. Dat lijkt me duidelijk niet waar; bij mij waren watertemperatuur en -toevoer OK, en dat kan alleen als het warme water vol aan staat en er wordt koud bij gemengd. Ik wil nog even benadrukken dat de thermostaatkraan BETER werkte dan de gewone mengkraan; zelfs lage temperaturen bleken mogelijk zonder dat de geiser uit ging - iets wat ik met de gewone mengkraan absoluut niet voor elkaar breng. Ik ben er van overtuigd dat dit alles te maken heeft met die roemruchte "terugslagkleppen".
Weet iemand hoe zo'n terugslagklep werkt? Hij gaat, denk ik, in hoog tempo open en dicht - maar waardoor wordt dat bestuurd? En kan het zonder lawaai? En zijn er andere factoren die van
invloed zijn, zoals bijv. dat mijn aanvoer van koud water veel korter is dan die van het warme water?
Heel dankbaar zou ik ook zijn voor een antwoord op de volgende vraag: bestaan er technisch verschillende soorten mengkranen? Zo ja welke en waaraan herken ik ze?
Natuurlijk is de uiteindelijke raad: haal er een vakman bij. Maar mijn punt is: waar vind ik die. Ik heb het al meerdere keren geprobeerd, en ben al meerdere malen het schip in gegaan met
dure aanschaffingen (nieuwe geiser, nieuwe waterleiding) die niets hielpen. Iemand die garantie geeft op de goede werking heb ik nog niet gevonden. In vakwinkels krijg ik allerlei raadgevingen, maar eigenlijk weten ze het fijne er niet van, dat kun je horen. Ik heb - althans op dit punt - echt mijn bekomst wel van vakmensen; ik wil nu zélf het naadje van de kous weten...
met groet,
Hans
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
hallo,

is dat toevallig die kraan die in de aanbieding is?? (27,95)
ik heb hem nl ook gekocht en maakt een lawaai dat beneden in de keuken te horen is
grtn,
ivo
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hallo iedereen,

ik heb precies hetzelfde probleem gehad met wschijnlijk dezelfde kraan, een oorverdovend gepiep. Het ligt niet aan je leidingen en niet aan je geiser, maar aan de kraan. Die kraan deugt niet, ik heb hem teruggebracht en bij de praxis een nieuwe thermostaatkraan gehaald voor e 34,50. Die werkt prima en maakt geen geluid, ik raad jullie aan hetzelfde te doen..
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Op een aantal andere fora staan ook klachten over deze gamma kraan.
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Fantastisch dat Internet! Anders had ik nooit geweten dat anderen hetzelfde probleem met deze kraan hebben, en had me door allerlei vakmensen van alles laten wijsmaken.
Ik ga meteen die andere kraan bij de Praxis kopen. Alvast reuze bedankt!
(Wel lastig trouwens, dat dit forum geen email stuurt als iemand reageert; anders had ik er wel eerder op gekeken.)
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
De praxiskraan van 35,95 werkt prima. Alle problemen opgelost!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan