Uitbreiden groepenkast

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik vraag mij af of het mogelijk is om een groepenkast zelf uit te breiden. Technisch lijkt mij dit geen probleem, maar ik weet niet of dit is toegestaan. Weet iemand of na de aanleg van extra groepen een goedkeuring gegeven moet worden door b.v. de REMU?

Eveneens wil ik krachtstroom aanleggen naar de garage. Is dit zelf te doen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Uitbreiden van een groepenkast is zelf te doen. Of het wel of niet is toegestaan verschild per energie bedrijf, en erkende instalateur. Ik heb in mijn huis de gehele installatie vernieuwd, en laten keuren door een erkende en werd goedgekeurd. Als de uitgevoerde werken amateuristisch en of niet deugen met de NEN normen is er een afkeur. Het kan dan zelfs zijn dat de erkende instalateur verplicht om de werkzaamheden alsnog door een erkende te laten uitvoeren. De erkende is verantwoordelijk voor de installatie hij wordt aansprakelijk gesteld als er schade ontstaat door verkeerde aansluitingen.

Iedere verandering aan de groepen kast moet gekeurd worden door een erkende instalateur.

In vrijwel elk huis komt gewoon krachtstroom binnen in de meterkast. Wil je een krachtstroom stopcontact hebben dan kan dat dus bijna altijd. Alleen moet er dan door een installateur een extra aansluiting worden gemaakt. Je hebt er ook een aparte meter voor nodig. En daar ontstaat tegenwoordig soms een probleem.

Alleen hij kan namelijk de aanvraag voor u doen om de meter om te bouwen. Het energiebedrijf accepteert dit niet van een particulier of beunhaas.
In uw geval zou ik u adviseren om de uitbreiding en aanpassing van de huisinstallatie door een erkende te laten uitvoeren.

U mag wel de kabel leggen vanuit de meterkast naar de werkplaats.

Aanleg van de kabel naar de werkplaats: Dit wordt een 5 aderige kabel (2,5 mm2) of als de kabel door de grond moet een 4 aderige Kaskabel (met een stalen mantel) ook meestal 2,5 mm2. Bij zeer lange kabels kan het zijn dat de diameter van de kabel nog hoger gekozen moet worden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan