Groepenkast /Elektrisch koken

  • #1

Hansie

New member
Hallo,
Wij wonen in een appt. Toen wij 15 jaar geleden hier kwamen wonen heb ik de elektrische kookplaat vervangen door een gaskookplaat. We overwegen nu om weer elektrisch te gaan koken.
In onze keuken zit een perilex aansluiting.
In de groepenkast tref ik 2 groepen aan die samengevoegd zijn.

Liander zegt dat wij de volgende aansluiting hebben: Kleine aansluiting, 1-fase 35A, 8,1 kW.

Vraag:
Voor welke inductiekookplaat is onze groepenkast geschikt: 2-fase of 3-fase.

Mvg,
Hansie
 
  • #2

RonaldB03

New member
Een 2 fase.
je hebt een dubbele zekering in je meter kast. 2x230v die gaat naar je perilex stekker
 
  • #3

Hansie

New member
Hallo Ronald, Bedankt voor de info.
Dacht ik ook 2-fase vanwege die 2 groepen die aan elkaar zitten. Echter werd ik in verwarring gebracht door het volgende.
Als ik de perilex contactdoos onder mijn keukenblad open maak zie ik: 1 aardedraad, 1 nuldraad en 3 fasedraden.
Als ik in de meterkast de deksel van de groepenkast er af haal, zie ik bij die 2 samengevoegde groepen de volgende aansluitingen:
in 1 groep een fase-draad en nul-draad (normaal), maar in de andere groep 2 fasedraden, waarvan
1 fasedraad dus is gestoken in het "gaatje" waar normaal een nuldraad wordt vastgemaakt).
Zouden ze zich soms hebben vergist bij het trekken van de draden. Een b ruine i.p.v. een blauwe.

1.jpg 2.jpg
 
  • #4

RonaldB03

New member
Ik snap wat je zegt, maar het is 2x 220v. De donkerbruine wordt gezien als een nuldraad. Dus je hebt 2 fases, 2 nullen en 1 aarde 👍
 
Thread starter Similar threads Replies Date
P 1
M 1
P 0
H 1
H 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan