ventilator met dimmer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Heb een grote ventilator en wil daar een dimmer tussen zetten zodat ik zelf kan regelen hoe snel hij draait maar als ik de dimmer aansluit springt elke keer de aardlekschakelaar.
Op de dimmer vindt ik 5 aansluitpunten
2 met de letter L en 2 met de letter N
en nog een met een raar tekentje wat voor massa staat denk ik, het is een soort ~ maar dan schuin met een pijltje er door heen, 1letter L en 1 letter N staan met een pijltje omhoog,
1 letter L en 1 letter N staan met een pijltje omlaag, kunt U mij vertellen hoe aan te sluiten, de ventilator is 1500 Watt.

Met vriendelijke groet
Johan
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De ventilator is 1500 Watt. Dat wil zeggen dat dat overeenkomt met 6,8 ampère. Het ligt dan waarschijnlijk aan de dimmer: een (licht)dimmer is vaak goed voor het dimmen van in totaal zo'n 200 á 400 Watt en is dan beveiligd met een zekering. Waarschijnlijk zorgt de dimmer er voor dat de aardlekschakelaar uit veiligheidsoogpunt eruit springt. Je hebt een speciale dimmer nodig.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De standaar dimmers voor gloeilampen kunnen alleen Ohmse belastingen dimmen. dit zijn: Gloeilampen, verwarmingsspiralen. Een ventilator is een inductieve belasting. deze kun je dimmen, alleen is hier een aangepaste dimmerschakeling voor nodig. (let even op het vermogen, want de meeste dimmers kunnen geen vermogens regelen van 1500W.
Het = tekentje met het pijltje er door is de uitgang van de dimmer. (waar je de lamp op aansluit. dit is het elektro symbool voor Faseaansnijding.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan