- #1
pear7777
New member
Vandeweek stond na een wasbeurt het "watertoevoer/afvoer" lampje te branden en wilde hij niet meer wassen..
Niet alleen wil ik graag deze "reparatie" (tussen aanhalingstekens, want er was niet echt iets kapot...) documenteren voor mijzelf, maar ook mijn ervaring met anderen delen.
stappen:
1) nogeens gestart: eerst begint het programma te pompen, vervolgens hoor je een tikje en dan gebeurt er niets, en na totaal zo'n 30 sec gaat t gewraakte lampje knipperen.
2) Een heleboel uit elkaar gehaald, ik zal je er eigenlijk niet mee vermoeien want achteraf veel te veel gedaan.
Waterslot opengemaakt, slang erafgehaald, weer testen om te kijken of er water doorheen komt, niet.. duss...
De uiteindelijke conclusie was dat het waterslot niet opengestuurd wordt.
Achteraf (zie hieronder) kwam ik er achter dat t waterslot goed voelbaar bromt als het opengestuurd wordt, dus dat was allemaal zinloos.
3) Aan de voorzijde een beschermplaat losgehaald, aan de rechter kant zit een connectortje voor het waterslot.
Daarop een voltmeter gezet: zodra er water genomen wordt staat hier 0 Volt, dat lijkt me niet goed.
De weerstand van het waterslot is zo'n 2 ohm, dat is m.i. voldoende, dus kan ik concluderen dat het waterslot niet doorgebrand is.
Connector weer aangesloten.
4) Even verdergezocht: De vlotter eens getest, meer uit nieuwsgierigheid
met een schroevdraaier de vlotter opgetild, de pomp ging draaien zodra de vlotter "boven" stond: dat werkte goed.
Nog een beetje gerommeld aan de vlotter en "het" gewoon eens geprobeerd, met het waterslot "los" van de kraan.
Hierbij kwam ik er achter dat het waterslot goed voelbaar "bromt" als dit "stroom" krijgt en niet doorgebrand is.
Dat gaf hoop: het waterslot had nooit zo gebromd tijdens het foutzoeken.
Alles in elkaar gezet en het werkt nu.
Ik weet nu ook de aanleiding:
Het Vlottercontact in rust is gecorrodeerd, wat het waterslot uitschakelde.
Nu nog even het vlottercontact uit elkaar halen en schoonmaken, om snelle herhaling te voorkomen.
Een proffessionele monteur had me dit waarschijnlijk direct kunnen vertellen, het lijkt me een standaard probleem (mogelijk voor meerdere merken en typen) maarja die kost centjes he..
Wel leuk om zo'n ding eens te bekijken...
Ik kan je melden dat aan de achterkant onderzijde een plaatje zit (waar alle aansluitingen zitten) dat vast geklonken zit, zodat je er niet bij kunt.
Als je er toch bij moet gewoon uitboren. Ik snap niet waarom dit gedaan is, dat zou de toegang tot het systeem fors vergemakkelijken.
U allen een goed 2008!
Niet alleen wil ik graag deze "reparatie" (tussen aanhalingstekens, want er was niet echt iets kapot...) documenteren voor mijzelf, maar ook mijn ervaring met anderen delen.
stappen:
1) nogeens gestart: eerst begint het programma te pompen, vervolgens hoor je een tikje en dan gebeurt er niets, en na totaal zo'n 30 sec gaat t gewraakte lampje knipperen.
2) Een heleboel uit elkaar gehaald, ik zal je er eigenlijk niet mee vermoeien want achteraf veel te veel gedaan.
Waterslot opengemaakt, slang erafgehaald, weer testen om te kijken of er water doorheen komt, niet.. duss...
De uiteindelijke conclusie was dat het waterslot niet opengestuurd wordt.
Achteraf (zie hieronder) kwam ik er achter dat t waterslot goed voelbaar bromt als het opengestuurd wordt, dus dat was allemaal zinloos.
3) Aan de voorzijde een beschermplaat losgehaald, aan de rechter kant zit een connectortje voor het waterslot.
Daarop een voltmeter gezet: zodra er water genomen wordt staat hier 0 Volt, dat lijkt me niet goed.
De weerstand van het waterslot is zo'n 2 ohm, dat is m.i. voldoende, dus kan ik concluderen dat het waterslot niet doorgebrand is.
Connector weer aangesloten.
4) Even verdergezocht: De vlotter eens getest, meer uit nieuwsgierigheid
met een schroevdraaier de vlotter opgetild, de pomp ging draaien zodra de vlotter "boven" stond: dat werkte goed.
Nog een beetje gerommeld aan de vlotter en "het" gewoon eens geprobeerd, met het waterslot "los" van de kraan.
Hierbij kwam ik er achter dat het waterslot goed voelbaar "bromt" als dit "stroom" krijgt en niet doorgebrand is.
Dat gaf hoop: het waterslot had nooit zo gebromd tijdens het foutzoeken.
Alles in elkaar gezet en het werkt nu.
Ik weet nu ook de aanleiding:
Het Vlottercontact in rust is gecorrodeerd, wat het waterslot uitschakelde.
Nu nog even het vlottercontact uit elkaar halen en schoonmaken, om snelle herhaling te voorkomen.
Een proffessionele monteur had me dit waarschijnlijk direct kunnen vertellen, het lijkt me een standaard probleem (mogelijk voor meerdere merken en typen) maarja die kost centjes he..
Wel leuk om zo'n ding eens te bekijken...
Ik kan je melden dat aan de achterkant onderzijde een plaatje zit (waar alle aansluitingen zitten) dat vast geklonken zit, zodat je er niet bij kunt.
Als je er toch bij moet gewoon uitboren. Ik snap niet waarom dit gedaan is, dat zou de toegang tot het systeem fors vergemakkelijken.
U allen een goed 2008!