extra groep nodig na aankoop combimagnetron

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
hallo.heb een combimagnetron gekocht met een vermogen van max 3000 watt.
heb ik hier een aparte electra groep voor nodig of is het kantje boord en zou bij een bestaande groep kunnen worden aangesloten.
GR Erik
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
=Het maximale vermogen gebruik je bijna nooit omdat dit voor de combinstand geldt waarbij dan nog tegelijkertijd het verwarmingselement en het magetronelement ingeschakeld staat en dat gebeurt meestal maar kortstondig en de meeste gebruiken die combistand toch niet vaak. Bij mij thuis heb in hem inmiddels 5 jaar bij de keuken opzitten waarbij alleen de afzuigkap, koelkast en de stopcontacten in de keuken eropzitten, nooit problemen gehad.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
-Oke bedankt.Weet je toevallig of het wel geldt voor een vaatwasser met een max vermogen van 2100 watt.
gr erik
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
-Officieel moeten alle vastverbruikers boven de 2000va (kan ookk 2400va zijn) een apparte groep hebben. De uitzondering hierbij zijn lichtpunten met een gezamelijk vermogen tot max (als ik het goed heb) 900va.

Je kunt dus b.v. de afzuigkap, koelkast en combimagnetron of de vaatwasser opdezelfde zetten als mag dit officieel eigenlijk niet. Zet er niet een wandcontactdoos op waar je b.v. een waterkoker en/of koffiezet apparaat op gaat aansluiten.

Als goede regel kun je alle vermogens bij elkaar optellen. Als je dan boven de 3000va komt is de groep vol. Voor lampen reken je of het echte vermogen of 60VA. Voor een wandkontactdoos reken je 200VA of het echte vermogen als je hier een grootverbruiker wilt aansluiten zoals koffiezet app.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
-Klopt, even ter verduidelijking een VA komt overeen met Watt. Een vaatwasser zou ik persoonlijk op een aparte groep zetten omdat deze vaak gebruikt wordt en gedurende enige tijd veel stroom trekt. Hierdoor is de kans op overbelasting groter. b.v. een waterkoker staat maar een paar minuten aan. Een oven ook niet elke dag. Een vaatwasser daarintegen wel.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
-Oke duidelijk.Dan het volgende voordat ik een extra groep laat aanleggen.Ik heb nu een gecombineerde oven/keramische kookplaat.Deze zitten op een fornuisgroep.Dit is zo gecombineerde aansluiting dmv een 5 pins blokje of zoiets.Dus oven/kookplaat zijn beide tegelijk te gebruiken.De oven vervalt.Alleen de kookplaat blijft.kan ik nu (niet door mezelf hoor)niet die extra groep gebruiken waarop de oven zat geprikt
Dus dat je dat blokje op de 1 of andere manier splits richting de vaatwasser.
Op de fornuisgroep zelf zie ik 2 schakelaars zitten dus 2 groepen??of niet.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
-hoi hoi
een keramische kook plaat heef 2x 220 nodig dus om die tegaan schijden zou ik niet doen dus die perilex steker er gewoon in laten zitten ik zou gaan voor een extra goep van uit de meter kast
groeten van een keuken monteur
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
-Hoi,
Als ik jou was zou ik niet teveel gaan rotzooien met die fornuisgroep, splitsen enz.
Zet er gewoon een groep bij da's niet echt moeilijk.
Straks gebeurd er iets raars ,want dat heb je nou met elektra ,staat je huis in de fik of raak je iets van metaal aan in je keuken ,sta je ineenkeer onder spanning.
Trouwens totale vermogen van een groep is 16Ampere x 230V = 3680VA
Zo werkt dit.
Gecombineerde groepen (licht en wandcontactdozen ) mag het vermogen van gezamelijke licht punten niet hoger zijn dan 1200VA!!
Ik zou ook die magno gewoon in een stopcontact proppen,maar kijk eerst even welke groep dit is en wat er nog meer op aangesloten is je mag je zekering maximaal 2 x overbelasten KORTSTONDIG , dus niet permanent.
Houdt die vaatwasser appart dit is een regel en geldt ook voor je wasmachine bijv.
Maar ga a.u.b. niet splitsen in of bij apparaten!!
Doe dit of laat het doen in de vaste installaties (als dit het toelaat uiteraard)
Tip! Denk aan de toekomst
Blijf je bij die combi of zal er misschien over 5-10 jaar weer een oven inkomen, ga je ooit verhuizen?
Ik zou die fornuis groep met rust laten en er gewoon een groep bij zetten.
Groeten elektra engineertje
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan