groepenkast uitbreiden met vier groepen - kabels leggen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
kabelsleggen
Ik wil mijn groepenkast uitbreiden met vier groepen. daarvoor wil ik kabels leggen via de kruipruimte van mijn huis en als deze kabels boven de grond komen wil ik deze kabels wegwerken in de muur. Wele kabel moet ik hier voor gebruiken VMvk of VMvKas kabel? Moet ik verder nog op speciale zaken letten?

groeten Peter
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Peter. Ik heb het grootste deel van mijn electravoorziening op dezelfde manier in mijn huis aangelegd. Ik heb de dunste VMvK kabel (9 mm) gebruikt zonder aardmantel. Wel drieaderig natuurlijk (3 x 2,5 mm2). Het werkt erg makkelijk. Wel oppassen bij het ontstrippen van de hoofdisolatie, want je jast zo de isolatie van de draden stuk. Ik wil nu ook een kabel onder de grond leggen naar mijn schuur, maar ik heb me laten vertellen dat die dunne daar niet geschikt voor is. Ik doe het lekker toch, ik merk wel als het niet goed gaat. Het hangt er een beetje vanaf welke kabel je neemt m.b.t. de belasting. Ik heb 6 groepen en die worden allemaal niet continue op 16 A belast, waardoor de dunnere variant prima geschikt is. Ook is het zo, dat als je water onder je kruipruimte hebt staan, dat het dan wel beter is om die dikke kabel met aardmantel te nemen. Die zijn ook geschikt om in water (of onder de grond) te worden aangelegd. Wel veel duurder trouwens. Succes.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
H 3
P 1
M 1
P 0
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan